Nästa artikel
Tysk seger på danska blomvägar
VI BILÄGARE LÅNGTESTAR:

Tysk seger på danska blomvägar

Publicerad 20 juli 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Vi följde blomsterspåret genom Danmark för att hitta den mest kompetenta semesterbilen i vårt långteststall. Volvo XC60 vann varje rond men straffade ut sig med prislappen.
DISKUTERA: Är XC60 en vinnare eller en förlorare i testet?
Fotografer tänker mest på sina bilder och låter reportrarna sköta sitt. Per Hammarsjö hakade på testkaravanen i efterskott i norra Danmark utan att bekymra sig om så mycket mer än att det skulle tas vackra foton till vårt test. Det gjorde han också, som synes, medan vi åkte runt på slingerkrokar i vårt fagra grannland. Men i ett vägskäl blev vi osäkra.

- Är vi rätt? Det är länge sedan jag såg någon blomma, sa Micke.

Fotografen såg häpen ut:

- Har du inte sett någon blomma? Här finns ju massor! Maskrosor, gullvivor, raps…

Han hade helt enkelt inte märkt att vi letade efter en speciell blomma, en liten oansenlig sak som brukar lysa vit i gräsmattorna. Den går också att finna på bruna skyltar vid kanten av vissa vägar. Margueriten är drottning Margrethes favoritblomma. År 1991 valdes den att leda vägfararna till Danmarks vackraste trakter, intressantaste sevärdheter och roligaste aktiviteter.

"Årets semesterbil" ska koras
Vi följde Marguerit-ruten från Jylland, över Fyn till Helsingör medan vi försökte komma underfund med vilken av våra fem testbilar som skulle koras till "Årets semesterbil". Under sommaren får bilarna ofta slita extra hårt. Vi åker på långresor med barn och vänner, kör prylar till landet, släpar båtar och husvagnar. En bil som inte klarar kraven kan förstöra den soligaste sommar.

En duktig semesterbil ska förstås rymma allt och alla utan att det blir trängsel, gnäll och illamående i baksätet. Passagerarna vill se så mycket som möjligt av omgivningen. Ventilationen måste räcka till för att hålla kupén sval under varma sommardagar och hålla imman borta när det obligatoriska semesterregnet vräker ned. Det ska gå fort och lätt att städa bort sand, gräs och skräp som passagerarna drar in. Bränsleförbrukningen får inte göra oväntade hål i semesterkassan.

Men viktigast är ändå att bilen är pålitlig, även när den är tungt lastad. Den får inte bli lömsk och svår att hantera om det krisar till sig i trafiken.

Ingen dramatik
Att våra fem långtestbilar är vägsäkra även med semesterlast visste vi när vi körde av färjan i Fredrikshavn. På väg mot västkusten stannade vi till på ett avsides beläget flygfält där det finns plats för lite mer vanskliga övningar, till exempel en undanmanöver runt ett fingerat hinder - fyra skarpa svängar direkt efter varandra. Bilarna kördes med takbox som gjorde provet lite extra påfrestande.

Någon större dramatik fick vi inte uppleva. Våra bilar har effektiva antisladdsystem som drar ned farten innan hjulen tappar greppet på allvar.

Men Honda Jazz och Renault Mégane skrämde oss genom att kränga så våldsamt att vi trodde de skulle välta.

En last på cirka 400 kilo påverkar förstås också accelerationsförmågan. Omkörningsproven, då vi mäter hur fort bilarna accelererar från 70 till 110 km/tim - på trean gick relativt snabbt men redan på fyrans växel behövde Honda Jazz hela 100 meter längre sträcka för att komma upp i fart. Det är den enda bensindrivna bilen i vårt teststall och att vridmomentet är betydligt klenare än hos dieslarna märks vid varenda omkörning. Hondan är långsammast av våra bilar.

Honda slukar bensin
På väg mot färjan i Göteborg blev vi varse en annan fördel med att köra diesel. Honda Jazz behövde snart stanna vid en bensinmack. Färddatorn berättade att soppan snart skulle sina.

- Redan? Volvon går 31 mil till, sa Nisse.

- Golfens bränsle räcker ytterligare 60 mil, berättade Tommy.

- Renaulten rullar 70 mil till, upplyste Micke.

Ford Fiesta berättade ingenting eftersom den saknar fäddator. Vi saknar också detta lilla informativa instrument varje dag.

Med de hårdaste testmomenten avklarade hade vi bara det roliga kvar - att komma underfund med hur vi trivdes under långa körpass i våra fem testbilar, samtidigt som vi utforskade lite av Danmark via Marguerit-rutten.

Danmark må vara ett litet land, men vägnätet är omfattande. Den som ska åka hela Marguerit-rutten får ta god tid på sig. Turistvägarna slingrar kors och tvärs i hela 350 mil och passerar det mesta som är värt att se och prova på i Danmark. Det är mycket. Den lilla trevliga guideboken "Danmark rundt ad Margueritruten" ger tips på mer än elvahundra sevärda platser, museer, parker, slott och aktiviteter. (Boken går att skicka efter från Politikens förlag -  www.politikensforlag.dk.)

Bjesk-museum
Doften av fisk tyngde luften när vikörde av färjan i Fredrikshavn. En liten bit norr om stan visade en skylt med en Margueritblomma bort oss från huvudvägen, in bland Vendsyssels skogar, kullar och vida utsikter - oväntade och vackra scenerier.

Vi tog paus i Hirtshals och köpte var sin flaska Bröndums snaps. Det bör man ha med sig till Hirtshals lilla museum. Utställningarna handlar egentligen om fisket i forna dagar, men ingen kallar de små låga stenhusen för något annat än "bjesk-museet".

I en liten kammare huserar Christian Hansen med sina essenser. Han är tredje generationen som för den gamla traditionen att göra bjesk (bäsk) vidare. Ingredienserna plockar han i strandklitterna - tolv olika örter som extraheras och blandas till brygder med angenäm smak och god effekt på diverse åkommor. Timjan, exempelvis, är bra mot kikhosta och bronkitis. Rölleka botar förstoppning, hjärtklappning och hysteri. Perikum (Johannesört) är nervlugnande.

Christian Hansen har 31 olika, hemliga blandningar.

- Det är en kulturell tradition som jag för vidare, påpekade han medan vi försökte välja bland alla brygder. Museums-bjesk med pors, timjan och blodrot? Kanske Vendsyssel Bjesk med pors, enbär och malört? Eller Nattpissernes klub med hemliga ingredienser.

Ur våra medhavda flaskor tappade Christian en deciliter sprit och fyllde på med essens. Det kostade inget.

- Vi får inte vara kommersiella på museet, säger han. Vi får bara ge smakprov och vi tycker att en flaska per man är lagom mycket.

Full kuling
Med våra beska dyrgripar väl instoppade i packningen fortsatte vi söderut längs Margueritvägen. Blommorna förde oss kors och tvärs genom landskapet. Ibland var vägarna så små och smala att vi undrade om vi kommit fel. På Marguerit-ruten slipper man trängas med turistbussar och husbilar. De har helt enkelt inte plats på de trängsta partierna.

Farten var inte hög, men vi fick styra och växla intensivt. Vägarna är på sina håll väldigt krokiga och kul att köra.

Söder om Hanstholm drog kulingen från Vesterhavet in med full styrka. Volvoföraren fick händerna fulla när vinden knuffade den höga karossen. Filvarnaren plingade gång på gång när bilen vinglade ut över mittlinjen. Även förarna i Honda Jazz och Renault Mégane kämpade med sidvinden medan det var lite lugnare att köra VW Golf och Ford Fiesta.

 - Men det måste bero på att vinden kommer från rätt håll för Fiestan, menade Micke. Ibland kan den bli väldigt nervös när det blåser.

Den lilla färjan mellan Agger och Thyborön var däremot stadig, trots att det gick väldiga dyningar. Från båten kan man ibland få syn på en flock sälar som har sin hemvist vid Limfjordens inlopp. Men vi spanade över tomma stränder. I maj drar sälarna bort för att föda sina ungar.

Första dagsetappen var ungefär 35 mil och det var alldeles för långt. Vi tvingades gena på flera ställen och välja raka, snabba - och mördande tråkiga - vägar istället. Det gick fort, för Margueritvägarna löper sällan långt ifrån de stora riksstråken och motorvägarna.

Långt mellan skyltarna

Strax utanför Silkeborg ligger en av Danmarks märkligaste och mysigaste krogar, Svostrup. Det är en gammal pråmdragarkrog vid stranden av Gudenån, varsamt och fantasifullt restaurerad gammal stil. Där upprättade vi nattkvarter och förberedde oss på ännu en jäktig dag på de danska turistvägarna.

Vi hade en hel lista på roliga sevärdheter som vi inte hann med. Lejonparken i Givskud, nordväst om Vejle, till exempel. På Play Land i Törring hade vi hoppats kunna ta en runda med gocart eller fyrhjulig motorcykel, men det var stängt. I Middelfart på Fyn hade vi spetsat in oss på museets samling av 150 damhattar, men där var det också tillbommat.

För det mesta åkte vi rätt, men ibland var det långt mellan blomskyltarna. I korsningar där man ska åka rakt fram står ofta ingen skylt - även om Marguerit-rutten passerar en stor väg. På ett par ställen saknades det också skylt där vägen tog av. Vi klarade ut problemen med hjälp av en detaljerad karta (Faerdselkort i skala 1:200 000). En sådan är bra att ha till hands.

Sista stoppet gjordes på Danmarks äldsta krog, Bromölle i Jyderup. Där har vägfarare stannat sedan 1198 - fast nu bor gästerna i ett modernt annex. Därifrån är det en dryg timmes körning till Helsingör via den trista och tättrafikerade väg 6. Eller minst en halv dag om man väljer Marguerit-ruten och stannar till vid en och annan sevärdhet.

Vi ville gärna titta närmare på Fredensborgs slott men stoppades av en bestämd vakt i björnskinnsmössa. Drottningen kanske var där för det brukar hon ofta vara.

De sista kilometrarna av Marguerit-ruten närmar sig Helsingör från väster genom dunkla, vackra bokskogar, förbi hästhagar och välmående bondgårdar och hamnar till slut på Strandvejen där invånarna i de flotta villorna har utsikt över Sverige.

Vann - men ändå inte
När vi körde ombord på Hamlet i Helsingör hade vi fått en bra uppfattning om hur våra fem långtestbilar kommer att klara sommarens resor och äventyr.

Volvo XC60 hade förstås vunnit alla ronder. Den är säkrast och bekvämast och lastar mest. Men den segrade ändå inte. Prislappen på 422 100 kronor placerar den i en klass för sig.

VW Golf kostar bara hälften så mycket. Dyrt för en mellanklassbil, men Folkvagnen ger ändå bäst valuta för pengarna. Den fick segerbuketten och titeln Årets Semesterbil.

Så här rangordnade testlaget bilarna efter 200-milatestet:

1. VW Golf - bra på det mesta.
2. Ford Fiesta - förarens glädjekick.
3. Honda Jazz - lättpackad, men föga roande.
4. Renault Mégane - billig, trist och gillas av ingen.

Tidigare artiklar om årets långteststall finns i nummer 1/09, 2/09, 3/09 och 4/09.

Relaterade bildspel

VW Golf

Buller enda plumpen.

Plus
Hög kvalitetskänsla, säker väghållning, rapp och snål motor, rymligt baksäte.

Minus
Bullrig på grov asfalt, dyr att köpa.

Volvo XC60

Infriar förväntningarna.

Plus
Hög åkkomfort, tyst, enorm lastförmåga, praktisk stolsfällning, hög släpvikt, framkomligheten, krocksäkerheten.

Minus
Skorrig motor, långsam växellåda, känslig klädsel, högt pris.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-07-20 12:41
Sigge (ej verifierad)

Varför jämföra bilarna överhuvudtaget? Om Volvon som är bäst inte tillåts vinna. VW Golf är omotiverat dyr. Varför inte låta Fiestan vinna då som ger mer värde för pengarna.
Sluta rangordna om det är så godtyckligt.

#2 • Uppdaterat: 2009-07-20 14:15
Fridefors (ej verifierad)

Allt handlar ju om subjektiv prisvärdhet: "Folkvagnen ger ändå bäst valuta för pengarna". Själv tycker jag att även Golfen är för dyr och hade därför valt Fiestan. Den ekonomiskt oberoende vore dock korkad om valet föll på nån annan sommartest-bil än XC60, som tveklöst är den bästa bil jag själv kört (i en dryg vecka)...

#3 • Uppdaterat: 2009-07-20 14:34
Markus (ej verifierad)

Varför finns inte Volvon med i rangordningen alls? Priset avskräcker men räcker väl ändå för att den ska finnas med på listan.
Det här med prisvärdhet är väldigt subjektivt. Anser man att Golfen är 50 000 kronor bättre än Fiesta. Det jag tror Volvon faller på är att 400 000 är så mycket pengar så då blir kraven på bilen mycket höga. Lite vindkänslighet kan då räcka för att man ska föredra Golfen och 200 000 konor över till annat.

#4 • Uppdaterat: 2009-07-20 14:59
Jag (ej verifierad)

Tja, man måste väl välja en Volvo som nästan liknar sina konkurrenter. Volvo har väl inget att komma med i golfklassen?
Jag

#5 • Uppdaterat: 2009-07-20 15:03
Thomas H (ej verifierad)

Känns lite som att jämföra äpple och päron. Klart att Jazzen mot XC60 inte är direkt jämförbart. Sen är det konstigt att det är nästan alltid Volvon som blir bäst, får bäst omdöme etc.etc i ViB tester...
Ta exempelvis en BMW X3 3.0 TDI och jämför med Hissinge traktorn. Börja på Nürburgring-Nordslingan och sen fortsätt med RIKTIGA kör tester, dvs kör skiten ur bilarna i alla förhållanden så ska ni inse varför det går som det gör för Volvo. Det blir inte ett premium märke för att man sätter ett högt pris på skrotet och det är inget och kommer aldrig att bli ett premium märke utanför Sveriges gränser, att ni aldrig inser detta!
Så nästa gång ni gör ett liknande test, jämför då era Volvo bilar mot deras riktiga pris-konkurrenter så får ni se vad man får för pengarna, inte är det en bil i alla fall... " en traktor... en traktor till..."
Undrar vad ViB får för att alltid skriva positivt om Volvo? Vilken bil har det gjorts tveklöst flest tester på i ViB, kan det vara Volvo?
Nä, döp om tidningen till "Vi i Volvo".
Detta var droppen... Jag väljer att avsluta min prenumeration efter detta.

#6 • Uppdaterat: 2009-07-20 17:20
Sven Wallin (ej verifierad)

Helt omöjligt att jämföra en Fiesta och XC60. Stoppa in två vuxna, två barn, packning och en hund och åk ut på semester i en Fiesta få se vad som händer!!
Bland dessa bilar är Volvon självklart bäst. Om den är prisvärd eller inte det kan ni överlåta till oss kunder att själva bestämma. Prisvärdhet hör överhuvudtaget inte hemma i en biltest. Om ni skall ha jämförande tester jämför då bilar i samma segment!! Ni biltestare börjar att överskatta er förmåga. Storhetsvansinne kanske är det rätta ordet!
Sven

#7 • Uppdaterat: 2009-07-20 17:58
Roy (ej verifierad)

Mycket testkritik var det!
Thomas H, att köra skiten ur bilarna på avlysta tävlingsbanor typ Nüburgring säger - ingenting. Omogna ungdomar och det utdöende dinosauriesläkte som har andra, primitiva reptilpreferenser än vi andra som tycker det är kul att köra bil men också inser att vardagsbehovet är det viktigaste får väl dregla vidare över supersportbilar.

Jag kan förstå att man i vissa fall tar med ett testobjekt som ren referens, när det gäller enskilda egenskaper som till exempel kupébuller. När det gäller att testa bilars hela komplexitet så blir det lite svårare.
I det här fallet kan man undra över varför man valt så stor spridning på de deltagande bilarna, ja, till och med till den grad att redaktionen själv anser att Volvon ska vara med utom tävlan. Varför då? Är den med så är den väl det.
Ska man bedöma prisvärdhet så bör man nog förska sig på någon form av klassindelning - och vad jämför man då Volvon med?
Som så ofta - det må gälla bilar, högtalare eller videoprojektorer - så blir varje liten kvalitetsförbättring oproportionerligt allt dyrare ju högre upp i klasserna vi rör oss. Tystnad verkar vara en sådan egenskap beträffande bilar. Och hur mycket är varje subtil förbättring i finishen värd?
I Volvons fall handlar det nu inte bara om subtiliteter, utan om mer handfasta och viktiga egenskaper - som värmefördelning i kupén, som stolsvärmens effektivitet och fördelning, som egenskaper med full last med mera. Så visst är den en vinnare. Om den är värd pengarna eller inte är en annan sak.

#8 • Uppdaterat: 2009-07-20 22:29
Kjell-Åke (ej verifierad)

Den som har en stor familj, mycket last och behöver en bra dragbil kanske resonerar annorlunda vid sitt bilköp än en som bara skall ha den till att glänsa inför grannar och kompisar. kanske har denne blivit mogen. Ingen av de fyra som återstår har något att erbjuda denne men kan tilltala andra. Att göra det så enkelt att bara ösa galla över testen och Volvo är inte speciellt konstruktivt och vittnar om enögdhet där man anser att det egna märket är det enda saliggörande,

#9 • Uppdaterat: 2009-07-20 23:45
Sune S (ej verifierad)

Det är knappast någon som väljer den bil som passar bäst för långa resor under semestern. Det är det vardagliga behovet som avgör. Då köper man den bil man har råd med. Den här testen ger inte mycket vägledning i det valet.

#a • Uppdaterat: 2009-07-21 01:22
Tompe (ej verifierad)

Undrar varför alltid volvo får så bra kritik, spelar ingen roll om vad de handlar om så får alltid Volvo så bra kritik... Sanslöst! Volvo är ett så litet bilmärke i Europa... Kolla vilka modeller som säljs mest i Europa, där finns inte Volvo med! Sluta höja Volvo till skyarna! Det är ett överskattat märke... traktor..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.