Nästa artikel
"De flesta bilar har någon form av säkerhetsblotta"
Reportage

"De flesta bilar har någon form av säkerhetsblotta"

Publicerad 19 februari 2009 (uppdaterad 16 december 2013)
Säkerhetsbetyget ska spegla hela bilen, inte bara vuxenskyddet. En bil får inte ha några blottor om den ska förtjäna ett högt säkerhetsbetyg. Det är, enligt ordföranden Claes Tingvall, de två viktigaste tankegångarna bakom Euro NCAP:s nya sätt att bedöma bilarna på.
Att det blivit väsentligt svårare att nå ett toppbetyg i Euro NCAP:s krocktester sedan bilarna började bedömas enligt det nya rankingsystemet råder det ingen tvekan om.

- Nej, så är det, säger Claes Tingvall. Orsaken är att de flesta bilar har någon form av säkerhetsblotta. I det nya systemet avslöjas bristerna direkt i stjärnbetyget, eftersom det är bilens svagaste testmoment som avgör vilket slutomdöme den får.

- Omvänt innebär det att bara kompletta bilar, som presterar bra på alla områden, har chansen till många stjärnor. Och det var precis dit vi ville.  

Fotgängarskyddet är ett annat område som fått en ökad betydelse. Vad är motivet?


- Att det är viktigt, så klart. Mellan 5 000 och 10 000 människor i Europa dör varje år i fotgängarolyckor. Många av dem skulle klara sig om bilarna var bättre konstruerade.

- Idealet är att bilen fungerar som en hjälm för fotgängaren och mildrar effekten av islaget. Det är en sak som går att lösa, även om det är svårt.      

Men är det alltid bilen som skadar fotgängarna vid en påkörning? Slår de inte huvudet gatan eller skadar sig på andra sätt som inte bilen kan motverka?

- Nej, inte i de farter som gäller i många stadskärnorna. I hastigheter under 40 km/tim skadar sig 80 procent av de påkörda fotgängarna på själva bilen. Det är därför som ett bra fotgängarskydd är så viktigt.

- Jag vet att stora delar av bilindustrin är kritisk till uppvärderingen av fotgängarskyddet. Men vi har väntat länge och nu är det dags. Provet har funnits med ända sedan 1997. Problemet är många biltillverkare inte tagit det riktigt på allvar. De blir de tvungna till i fortsättningen.       

"Hack i skivan"
Ni har också börjat ge poäng för olika typer av säkerhetssystem som hjälper föraren i kritiska situationer?


- Ja, äntligen. Mest nöjd är jag med att antisladdsystem numera krävs för att en bil ska kunna få högsta betyg. Men det finns förstås mer att göra. Förhoppningen är att vi i framtiden ska bli mycket snabbare på att få in olika typer av nya säkerhetssystem i bedömningen.

- Svårigheten är att det tar lång tid att utvärdera vilken nytta de gör i verklig trafik. Här skulle ett bättre samarbete med bilföretagen vara till stor hjälp. De har en oerhörd kompetens på området, som vi gärna skulle vilja ta del av.       

Ett pisksnärttest finns efter mycket om och men med på Euro NCAP-menyn. Det var väl inte en dag för tidigt?


- Det kan man tycka och visst är kritiken i viss mån befogad. Orsaken till att det dröjde så länge är att vi ville vara hundraprocentigt säkra på att testet var relevant innan vi införde det. Annars hade vi riskerat att driva tillverkarna åt fel håll och det hade knappast gynnat någon. I synnerhet inte bilköparna.        

Du ser inga pedagogiska problem med det nya rankingsystemet? Tror du att folk förstår skillnaden mellan de gamla och nya stjärnorna?


- Det hoppas jag. Men visst blir det ett litet hack i skivan vid en såpass stor förändring. Vi bestämde oss dock tidigt för att inte utöka antalet stjärnor. Det hade blivit ännu mer förvirrande, eftersom bedömningen av bilarna sker på ett helt annat sätt än tidigare.

- Givetvis tar det en stund innan det nya rankingsystemet sätter sig. Men när folk väl vant sig tror jag att förändringarna kommer att uppskattas. De nya betygen är både mer dynamiska och ger en mer rättvis bild av bilarnas totala säkerhet än de gamla.
Så räknas betygen fram i Euro NCAP

I Euro NCAP:s nya rankingsystem görs en bedömning av bilarna på fyra olika säkerhetsområden. Resultaten från varje delmoment vägs sedan ihop till ett slutbetyg i form av stjärnor, där fem är bäst och en är sämst.   

Det gäller att nå en viss procent av den maxpoäng som är möjlig att få i varje enskilt säkerhetsområde. Ju högre procent, desto bättre
De fyra säkerhetsområdena är:

1. Vuxenskydd. Här ingår frontalkrock, sidokrock, stolptest och pisksnärtskydd. Maxpoäng: 36.

2. Barnsäkerhet. Här ingår bland annat ett krocktest (samma som frontalkrockprovet) med två barndockor: tre respektive 1,5 år. Det görs också en kontroll av bilens barnstolsprogram och en bedömning av hur väl anpassad bilen i sin helhet är för att ge barnen ett bra skydd. Maxpoäng: 49.

3. Fotgängarskydd. Här testas hur aggressiv bilen är vid påkörning av en fotgängare i 40 km/tim. De kroppsdelar som undersöks är underben, bäcken och huvudet på ett barn och en vuxen. Maxpoäng: 36.

4. Säkerhetssystem. Här listas olika säkerhetssystem som hjälper föraren att undvika en olycka, eller lindrar effekterna av den. Än så länge finns antiladdsystem, bältespåminnare och bältesförsträckare på listan.
Max-poäng: 7 .

För slutbetyget fem stjärnor måste en bil minst komma upp i 75 procent av maxpoängen för vuxenskyddet, 70 procent för barnsäkerheten, 25 procent för fotgängarskyddet och 60 procent för säkerhetssystemen.  

Om bilen misslyckas när det gäller exempelvis barnsäkerheten och bara når 55 procent, som är minimigränsen för fyra stjärnor, så blir slutbetyget för hela bilen fyra stjärnor. I det läget spelar det ingen roll hur bra den presterar på övriga områden.           

Det är med andra ord det område bilen är sämst på som avgör vilket slutbetyg den får. Det är den mest avgörande förändringen i Euro NCAP:s nya rankingsystem.  

En annan viktig nyhet gäller fotgängarskyddet, som får en allt större betydelse i framtiden. För att nå fem stjärnor krävs idag 25 procent av maxpoängen. Men en ändring sker redan nästa år. Då ökar procentsatsen till 40 och 2012 skärps kravet ytterligare. Då måste bilen klara 60 procent av maxpoängen för att kunna få ett femstjärnigt slutbetyg.   

Även minimikraven när det gäller vuxenskydd och barnsäkerhet kommer att öka nästa år. Men de skruvas upp med mera blygsamma fem procent vardera: till 80 respektive 75 procent. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-20 09:48
raphael (ej verifierad)

Det räcker med att titta i andra trådar i detta forum för att se att människor redan har missuppfattat det nya systemet och tror att de nya 5 stjärnorna är helt motsvarande de gamla 5 stjärnorna, så här har EuroNCAP ett pedagogiskt problem att förklara att det nya betygssystemet inte är jämförbart med det gamla.

#2 • Uppdaterat: 2009-02-22 12:25
S-E S (ej verifierad)

Alla bilar oavsett storlek borde krocktestas mot ett rörligt föremål på 1,5-2 ton som kommer mot den bilen som provas i samma hastighet som provbilen själv ( ex. 50 och 70 km/t). Sedan kollar man hur bilen har klarat sig och sätter "säkerhetsstjärnor". Därmed låter man bli att lura folk att tro att en liten bil är lika säker på vägen som en stor.

#3 • Uppdaterat: 2009-02-25 17:35
Tobbe (ej verifierad)

Håller med dig fullständigt S-E-S. Hur stor sannolikhet är det att t.ex en SMART krockar med en annan SMART? Det enda rimliga är att man krockar bilarna mot någon rimligt medelvikt för bilflottan (vilken borde ligga som du säger någonstans mellan 1.5-2 ton).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.