Nästa artikel
AutoIndex - var femte verkstadskund tror sig bli lurad
AutoIndex

AutoIndex - var femte verkstadskund tror sig bli lurad

Publicerad 12 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Del 8: Verkstäderna är skyldiga att slå larm och åtgärda bilar som uppvisar säkerhetsbrister, men när de föreslagna extra åtgärderna är mer diffusa händer det att kunderna blir misstänksamma. Enligt Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex misstänker var femte kund att verkstäderna tar betalt för åtgärder som är helt onödiga.
DISKUTERA: Tror du att folk får betala för åtgärder som är onödiga?
I Vi Bilägares stora undersökning lät vi svenska folket svara på frågan om de vid några tillfällen misstänker att verkstaden i samband med service föreslår extra åtgärder som primärt är till verkstadens fördel och onödiga för kunden. 77,4 procent anser att de har full tilltro till sina verkstäder, men i övrigt, hela 22,6 procent, misstänker att de vid några tillfällen betalat för helt onödiga åtgärder.

- Det är en överraskande stor andel kunder som är misstänksamma och det är inte alls bra för verkstadsbranschen, säger Leif Fagerlund, vd för det oberoende kontrollorganet Kontrollerad Bilverkstad. Men jag har svårt att tro att verkstäderna försöker sko sig på kundens bekostnad, det är i så fall ett mycket kortsiktigt tänkande.

I vår rankinglista kan vi tydligt se vilka bilägare som mest litar på sin verkstad och vilka bilägare som hyser mest tvivel. I toppen återfinner vi inte oväntat Subaru, Toyota och BMW medan bottenplatserna intas av Seat, Renault, Peugeot, Audi och Mercedes.
En förmildrande omständighet är att merparten av de tvivlande kunderna, 17 procent, enbart an-ger att de har svaga misstankar om att de blivit förda bakom ljuset - men det är förstås illa nog. Riktigt alarmerande är att 3,2 procent har starka misstankar, och att ett fåtal också fått rätt i sina antaganden.

Resultatlösa felsökningar

Det bilmärke som har flest starkt misstänksamma kunder är Mercedes (7,9 procent) följt av Nissan (7,5), Skoda (6,4), Renault (5,2) och Citroën (4,5). Hos Subaru finns det inte någon stark misstänksam kund och hos Toyota (0,5) och Honda (0,6) endast ett fåtal.

I Vi Bilägares material går det också att utläsa vilka verkstäder som är mest benägna att föreslå extra åtgärder. Omfattningen av det kan ses på flera sätt, antingen kopplat till respektive produkters kvalitet eller om kunderna i förebyggande syften föreslås specifika förbättringar. Sedan handlar det förstås också om ren och skär merförsäljning, men då är det också upp till verkstaden att det förmedlas på ett trovärdigt sätt.

I denna rangordning är Seat (45,8 procent) mest benägna att föreslå extra åtgärder, följt av Ford (36,5), Volvo (35,9) och Saab (34,6). De japanska tillverkarnas verkstäder föreslår mer sällan arbeten utöver service, allra mest sällan Honda (19,0) följt av Mazda (21,4), Subaru (22,4) och Toyota (23,6).

- Jag är tämligen säker på att misstänksamheten bottnar i kommunikationsbrister, säger Leif Fagerlund. Verkstäderna måste bli mer noggranna med att både lämna och ge något så när rätt prisuppgifter innan bilen lämnas in. Idag har de flesta verkstäder fastställda paketpris för byten av de mest frekventa slitdelarna. Blir priset 15 procent högre än det angivna ska inte kunden behöva betala överskjutande del.

De problem som dessvärre tilltar med bilarnas elektronikutveckling är att kunden allt som oftast får betala för felsökningar som ibland inte leder någon vart.

- Det här kan bli rena mardrömsjobben, både för verkstäder och kunder, säger Leif Fagerlund. En felsökning kan kosta tusentals kronor och i värsta fall byts felfria komponenter ut. Här skulle det för kundernas del sitta bra med någon form av följdfelsgaranti.

Fotnot: 11 790 svenska bilägare med egna privata bilar av årsmodellerna 2001-2007 har deltagit i bilkonsumentundersökningen AutoIndex. Undersökningen genomfördes 2008. Det samlade resultatet presenterades i ViB nr 7/2008.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-12 10:06
Hevil (ej verifierad)

Det är klart att det kan bli kommunikationsproblem. Eftersom serviceintervallerna är så långa idag.
Man tycker på verkstaden att tex. bromsbelägg som är lite mer än halvslitet ska bytas för det
kommer inte att räcka i 3000 mil till nästa service, och att det är bättre att byta nu när bilen är inne än
att kunden behöver komma in en extra gång innan nästa service för att byta belägg,
Och då kanske blir tvungen att byta skivor också för han har kört med belägg som är slut, Det kanske är
väntetid att komma till verkstaden och det skrapar. Vissa kunder tycker att klart det ska bytas,
och vissa att det ska bytas när det är snorslut.
Och i detta exempel så föstår man ju vem som tror att han blir lurad..

#2 • Uppdaterat: 2009-02-12 12:56
ulf (ej verifierad)

Jag håller med HEVIL men det finns naturligtvis även oseriösa verkstäder likaväl som gnällspikskunder.

#3 • Uppdaterat: 2009-02-12 13:50
dan (ej verifierad)

Nja, min känsla är mer att verkstäderna tar betalt för åtgärder som dom faktiskt inte utför.
Ex. "liten service"; det står massor i check-listan, men när man hämtar bilen känns det som om dom bytt olja och sparkat på däcken och that's it...

#4 • Uppdaterat: 2009-02-12 14:03
Jan Wiklund (ej verifierad)

Absolut! Tror att våra firmabilar repareras för 10-tusentals kronor i onödan varje år. Verkstäderna är urusla på felsökning. Har erfarenhet där Berners i Sundsvall bytte en vindrutetorkarmotor när ett relä var trasigt....

#5 • Uppdaterat: 2009-02-12 14:24
L Englund (ej verifierad)

Den jämtländska kylan avslöjade att den väl- och relativt nyservade bil jag köpte i Stockholm inte hade den helsyntetiska olja som serviceboken föreskriver. Oljan var som sirap vid drygt tjugo minusgrader. Bilen var servad på märkesverkstad.

#6 • Uppdaterat: 2009-02-12 14:33
Erik (ej verifierad)

Nej, många stora verkstäder slarvar och fuskar. Det vet jag, bl.a. då min gode vän jobbar som mekaniker på en stor mercedesverkstad. Ojojoj vad det fuskas! Om kunderna bara visste vad som händer med deras bilar när de lämnar in dem på en vanlig "service"...
Stora verkstäder blir anonyma och när kunden förlorar kontakt med mekanikern så försvinner ansvaret ofta hos mekanikern, som också kan lida av stressigt schema som kundtjänsten trycker in, mot bättre vetande.
Min bil var regelbundet servad på Peugeot i Sisjön när jag köpte den 5 år gammal. I serviceprogrammet ingår tydligt smörjning av rörliga delar. Och ena dörrens "rullstopp", som reglerar dörrens öppningslägen, var och är sedan jag köpte bilen helt fastrostad = när man öppnar dörren så dras plåt och lack mot andra sidans lackade plåt = rostställe. Dessutom blir det trögt och låter illa. Så går det när man lämnar in bilen på stor svindyr verkstad.
Man skulle kunna göra anonyma verkstadsreportage där detta fusk kommer fram. Det är helt otroligt. Fram för de små personliga verkstäderna.

#7 • Uppdaterat: 2009-02-12 15:03
Eric (ej verifierad)

En gammal historia.
Under min studietid (60-talet!) Hade en kamrat långlånat sin fars bil, en MB200 och skulle byta brytarkontakter och köpte en uppsättning. De blev liggande i bilen och han råkade då vinna en mindre summa på tips och skulle "fira" detta med att istället lämna in bilen på verkstad för brytarbyte. Resultatet?
Verkstaden stal de nya brytarna, debiteratde för ett par nya - och glömde byta, men de ställde iaf in avståndet på de gamla.
Många bäckar små..

#8 • Uppdaterat: 2009-02-12 15:27
Tobbe (ej verifierad)

Visst är dom stora märkesverkstäderna hemska men jag har även råkat ut för lureri på en fristående verkstad, nämligen Mekonomen i Karlskoga. De skulle byta övre drivknuten på min Nissan och böt länkarmen istället, med motivationen att allt satt ihop och fanns ej i lösa delar. När jag sedan provar bilen är det samma felsymptom som tidigare (knackar kraftigt vid sväng) så jag återvänder och klagar. Bilen hissas upp och en annan mekaniker behöver bara snudda till däcken med en hammare för att hela fälgen ska börja vobbla fram och tillbaka över drivaxeln, drivaxeln var alltså helt löst! Verkstaden hade inte ens brytt sig att göra funktionskontroll efteråt. Dessutom hade jag beställt hjulinställning men när jag påpekade den så hördes de en röst inne på kontoret "Är det den där Nissan bilen? Jag hann aldrig med hjulinställningen på den innan mitt pass var slut", men däremot var hjulinställning uppskrivet på kvittot...

#9 • Uppdaterat: 2009-02-12 16:38
S-E S (ej verifierad)

De bilägare som väljer "Longlifeservice" med "Mobilitetsgaranti" (2 år, 3000 mil) får nog räkna med att verkstaden är tidigt ute med att byta vissa detaljer för att förhindra driftstopp/störningar under garantitiden. Speciellt populärt är byte av bromspads/skivor vilket i viss mån är förståligt.

#a • Uppdaterat: 2009-02-12 16:54
Roy (ej verifierad)

Teknikens Värld har flera gånger gjort verkstadstester liksom Vi Bilägare, men det är länge sen. Det börjar bli dags igen.

Det var väl i Vi Bilägare nu senast som jag såg att några märkesverkstäder skulle införa en mer direkt kontakt mellan mekaniker och kund - något som den lilla verkstaden alltid haft.
Kundmottagare är ju inte så kunniga, men somliga verkar ha något slags självhävdelsesbehov. Man måste inte alltid ha ett svar. Ibland kan det vara bättre att medge att man fatiskt inte kan, men man kan ta reda på hur det förhåller sig. Det är det här med attityder, något som jag ofta återkommer till. Rätt attityd är viktigt i alla sammanhang - i synnerhet när det gäller kommunikation.

Följande tilldrog sig inte på en verkstad, men väl hos en av Saabs reservdelsbutiker (för ett antal år sen).
Jag skulle köpa en rem - det måste ha varit generatorremmen till min 900 och förundrade mig över att den var tre gånger så dyr som en något längre hos OK som tyvärr inte hade exakt rätt längd. Den yngre av de två killarna bakom disken drar igång: "Nä, men det är jättenoga att det verkligen är rätt rem så att den passar. Det måste vara rätt material så att det håller. Annars kan hela motorn haverera!"
Jag tittade på honom i några sekunder tills jag insåg vad han pratade om.
"Jag snackar om en vanlig standardiserad kilrem. Vad du snackar om, är en kamrem! Och Saab har aldrig haft kamrem - de har kedja."
Den andra killen bakom disken gjorde allt för att se nollställd ut när han tog över.
Ibland är det alltså bättre att vara tyst.
(Ja, jag vet att även Saab numer, tyvärr, även har kamrem.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.