Bild
Nästa artikel

XC60 - säkerhet i världsklass

Test

Säkerhetsutrustning i världsklass! Tummen upp även för körupplevelse, fjädringskomfort och formgivning. Första testet av nya Volvo XC60 ger många positiva signaler. Men det finns skönhetsfläckar och miljöegenskaperna är inte på topp.       

Kön ringlar sig sakta fram, farten är kanske 15-20 km/tim. Plötsligt blir det tvärstopp. Själv är jag lite okoncentrerad och sitter och pillrar med radion.
Tjong! Utan förvarning slår Volvons bromsar till med full kraft.
När jag, lätt chockad, tittar upp står min XC60 redan stilla. Med några decimeters marginal har bilen helt på egen hand undvikit en krock genom en snabb inbromsning. 

Det är Volvos nya laserstyrda City Safety-system som gripit in med perfekt timing. Resultat: två bilar har räddats från plåtskador, samtidigt som risken för en pisksnärtskada på föraren i bilen framför är obefintlig.   

City Safety är alltid aktivt och fungerar i farter upp till 30 km/tim. Det är standard på alla versioner av XC60 och en av de mer vettiga säkerhetsinnovationerna på senare tid. Systemet har potiential att rädda massor av bilplåt och många mänskliga nackar under åren som kommer.

Det nya antikrocksystemet lär även spara en hel del pengar åt försäkringsbolagen. Det har redan If och Volvos eget bolag Volvia upptäckt. Båda ger 20 procent i rabatt på premien för XC60-ägare. Hur övriga bolag agerar är ännu okänt.  

Säkrast hittills
Men det är inte bara City Safety som gör XC60 till den, enligt tillverkaren, säkraste Volvon hittills. Bilen också är laddad med en hel uppsjö andra trygghetssystem. Både sådana som förhindrar olyckor och sådana som skyddar de åkande om oturen ändå skulle vara framme.    

Men trots all vettig och innovativ skyddsutrustning är det ännu lite för tidigt att definitivt lämna över några rosor för Volvons höga säkerhetsnivå. Det som saknas är fem stjärnor hos Euro NCAP, där bilen ännu inte är testad.
Först när det är gjort finns ett oberoende betyg på hur karosstruktur och andra säkerhetssystem fungerar i skarpt läge. Med all sannolikhet klarar XC60 krockproverna med glans, men man ska som bekant aldrig ropa hej innan man är över bäcken.     


Full kontroll
När det gäller körsäkerheten kan testlaget däremot redan nu påstå att den är på topp. I undanmanöverprovet flyter XC60 genom konbanan med full kontroll, även om karossen svajar lite mer än på en vanlig personbil.

Styrningen är rapp och exakt och bilen klarar sig genom de tre brutala svängarna med en ingångsfart på drygt 70 km/tim. Det är ett resultat som få andra stora och tunga suv-modeller kan matcha.

Vadå? Stor och tung suv? Är inte XC60 en kompakt crossover?
Det är frågor som får helt olika svar beroende på hur man ser på bilen: med Volvo-ögon eller Vi Bilägare-ögon.

Enligt Volvo är XC60 en blandning mellan sportcoupé och terrängbil. En crossover, med andra ord. Det numera nästan pestsmittade ordet "suv" används inte en enda gång i lanseringsmaterialet, varken i pressreleaser eller broschyrer. Volvo framställer till och med bilen som liten och betecknar den som en "Small Premium Utility".

Det må möjligen vara sant i jättebilarnas hemland USA, men knappast i Sverige och resten av Europa. XC60 är 463 cm lång, 189 cm bred, 171 cm hög och väger uppemot två ton. Hur en sådan bil kan betecknas som liten är svårt att ta in.
Enligt testlagets mening är XC60 helt klart en suv-modell, om än med ovanligt snitsiga former. För bara några år sedan hade Volvo sannolikt hållit med oss om den saken och kallat bilen för sport-suv eller något liknande.

Men idag är situationen radikalt förändrad. Miljöhotet, den ekonomiska oron och de skenande bränslepriserna gör att intresset för suv-modeller, eller stadsjeepar om man så vill, sjunkit till botten på de flesta marknader. Till och med i USA, Volvos i särklass viktigaste marknad, börjar kunderna snegla mot mindre och bränslesnålare bilar.

Skön för ögat
I det läget är det inte så konstigt att marknadsförarna försöker framställa nya XC60 som en nättare bil än vad den egentligen är. Och på den punkten kommer de spännande karossformerna väl till pass. Designen är både skön för ögat och effektiv när det gäller att kamouflera storleken.

Det kan vara ett vinnande koncept. Lyckas Volvo övertyga kunderna, både i Europa och på andra sidan Atlanten, att XC60 är tillräckligt kompakt för att vara politiskt korrekt har modellen goda chanser att bli den framgång som den svenska tillverkaren så väl behöver.      

Bakom ratten upplevs den nya Volvon, trots sin storlek och tyngd, som smidig och alert att hantera. Styrreaktionerna är rappa och XC60 lider inte alls av de karosshävningar som brukar rasera körglädjen i bilar som är byggda på höjden.
Allvarligaste anmärkningen vid lite mer inspirerad framfart på krokig väg gäller varken väghållning eller följsamhet i böjarna. Istället är det den osannolikt hala läderklädseln som ställer till problem. Man får hålla hårt i ratten för att inte glida ur stolen även vid ganska måttlig kurvtagning. Skippa skinnet och spara 9 900 kronor är testlagets tips!

Kan dunsa lite
Fjädringskomforten får däremot med beröm godkänt. XC60 flyter fram mjukt och behagligt över de flesta ojämnheter. Undantaget är korta tvära gupp, typ broskarvar och potthål, där det kan dunsa lite ociviliserat från hjulställen.

Men det som på allvar stör åkkomforten är oljudet från D5-dieseln, som i vår testbil var ihopkopplad med Volvos sexstegade automatlåda. Motorn brölar plågat vid minsta gaspådrag och är direkt jobbig att umgås med, särskilt i stadstrafik med många stopp och starter.

Vi mätte också accelerationsljudet mellan 70 och 110 km/tim och jämförde med BMW:s fyrcylindriga två-litersdiesel. Resultat: Volvon var 50 procent bullrigare (se testfakta på sidan 11).

Synd, för i övrigt håller ljudkomforten i XC60 hög klass. Särskilt däckljuden, som ofta är det som stör mest på svenska vägar, är effektivt bortisolerade och Volvon klarar även grov asfalt med klart godkänt bullerbetyg.     

Olika körsäkerhetssystem
Utöver det standardmonterade City Safety kan Volvo XC60 utrustas med en rad olika körsäkerhetssystem och på vår testbil fanns nog alla.

Vinglade vi lite mellan vägmarkeringarna utan att använda blinkern slog avåkningsvarnaren larm med ett ivrigt plingande. Fortsatte vi att vingla tog sömnvarningssystemet över i tron att vi höll på att nicka till. Väckningssignal och förslag om en kaffepaus, från koppen som visas i färddatorns display, blev resultatet.    

Vi hann också prova kollisionsvarningssystemet, som är gjort för högre hastigheter och fungerar ihop med den adaptiva farthållaren. Det slår larm om bilen framför dig gör en plötslig inbromsning och det finns risk för en krock.

Först varnas du med en ljudsignal och en varningssymbol som projiceras på vindrutan. Samtidigt intar bromsarna ett beredskapsläge för att korta reaktionstiden när du väl trampar på bromsen. Om du trots varningarna inte reagerar aktiveras bromsarna automatiskt och hjälper dig att undvika en kollision, eller mildra konsekvenserna om det trots allt blir en krock.       

Fyrhjulsdrivningen i den nya Volvo-suven (förlåt, crossovern) hör förstås också till körsäkerheten och systemet är av senaste snitt. Det kommer från svenska Haldex och är i grunden detsamma som Saab använder i 9-3 XWD (testad i ViB nr 8/-08).  

Vettig finess
Tyvärr har vi av tidsskäl inte närmare hunnit utvärdera hur den nya Haldex-kopplingen fungerar i XC60. Det får vi återkomma till.     
   
Men en vettig finess kan vi i alla fall berätta om. Det nya AWD-systemet (All Wheel Drive) behöver inte känna av något hjulspinn på framhjulen för att bakhjulen ska kopplas in. Istället sker det på elektronisk väg, när en växel läggs i. Bilen är därmed fyrhjulsdriven så snart föraren lägger foten på gasen och fullt grepp levereras direkt. Perfekt för snabba starter i dåligt väglag, samtidigt som det gör att framhjulen inte riskerar att gräva ned sig när bilen sätts igång på löst underlag.  

På förarplats i nya XC60 känns de flesta reglage och knappar igen från Volvo S80/V70. Men en skillnad är att den öppna mittkonsolen, "stacken" på Volvospråk, är vinklad 15 grader mot föraren. Dessutom har det tillkommit en liten informationsdisplay för radio och andra inställningar uppe på instrumentbrädan. Samtidigt är skärmen för navigator/parkeringskamera nedflyttad till mittkonsolen.  

Elegant och redigt
Förarmiljön som helhet ger ett elegant och redigt, om än något knapprikt, intryck, och de smala vindrutestolparna är välgörande för sikten snett åt sidan. Men på en punkt har Volvo gjort en märklig miss, särskilt som bilen uttalat vänder sig till kvinnor.

För personer kring 160 cm är det mer eller mindre omöjligt att hitta en vettig körställning. Om föraren ska kunna nå pedalerna ordenligt hamnar ratten nästan i bröstet. Med lite längre skjutmån på ratten hade det problemet inte funnits. Var det ingen som provade under utvecklingsarbetet?        

Baksätet är okej, utan att vara överdådigt rymligt. Vuxna får plats, även om det kan bli trångt för benen bakom en längre förare. Mittplatsen är, som på de flesta moderna bilar, hård och obekväm. Dessutom lär barn och korta personer känna sig ganska instängda på grund av karossens höga sidolinjer.  

Men säkerhetspoängen blir hög. Såväl bältespåminnare, kraftbegränsare som åtstramare finns på alla tre sittplatser och en bra komfortdetalj är att stolvärme är standard även i baksätet.     

Bagageutrymmet i XC60 har en volym på 490 liter och det är mindre än i både XC70 och XC90. Baksätets ryggstöd, som är delbart i proportionerna 40/20/40, är smidigt att fälla och när det görs blir lastgolvet helt slätt. Under durken finns dessutom extra förvaringsfack. En annan praktisk finess är att ryggstödet på passagerarstolen fram är fällbart.      

Mycket pengar
Enklaste XC60 går på över 350 000 kronor. Det är mycket pengar, men i relation till de närmaste konkurrenterna (se sammanställning på sidan 10) ligger Volvon ganska hyfsat  till.

Ägandekostnaderna gynnas av att fri service under 12 000 mil/fyra år ingår i priset. Väljer man rätt försäkringsbolag blir det dessutom rabatt på premien.
Någon bil för gemene man blir Volvo XC60 aldrig och det är heller inte meningen med modellen, som i första hand är utvecklad med tanke på den amerikanska marknaden.

Även för tjänstebilsförarna ligger priset fel. Det hamnar en bra bit över brytpunkten, 7,5 basbelopp eller 307 500 kronor, och det ger dramatiskt höjda förmånsvärden.    
Volvo framställer sin nya bil som "slimmad och energieffektiv", men det känns som en lätt överdrift. Samtliga konkurrenter i vår jämförelse (sidorna 10-11) har både lägre förbrukning och mindre koldioxidutsläpp än XC60. Visserligen har de fyrcylindriga motorer, men prestanda är fullt i klass med Volvons.  

Kanske kan den framhjulsdrivna XC60-versionen bli ett alternativ för den som gillar modellen, men vill slippa lite billigare undan. Bilen lanseras till våren och drivs av en femcylindrig diesel på 175 hk.

Efterlyses: en miljömodell
Priset är ännu okänt, men kommer uppskattningsvis att hamna 20 000-30 000 kronor under den nuvarande basmodellen 2.4 D. Tvåhjulsdrivna XC60 blir också snålare och mindre miljöpåfrestande än de fyrhjulsdrivna versionerna: Volvo siktar på ett CO2-utsläpp på 170 g/km. 

Nästa steg borde bli någon form av miljömodell. Det är bilen värd.
Taggar: Test, Volvo XC60

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.