Bild
Nästa artikel

VW Passat snäppet över Ford Mondeo

Test

VW Passat lastar inte lika mycket som Ford Mondeo, den är lite dyrare att köpa och kan bli något dyrare i drift. Men den är väl så trevlig att köra.  Kvalitetsintrycket är lite mer övertygande.  Troligen håller sig en VW Passat fräsch länge, vilket förstås påverkar andrahandsvärdet.  Ford Mondeo är en mycket kompetent bil som kan mäta sig med de bästa i klassen. Men den kör inte ifrån VW Passat.

Kombimodellen av Ford Mondeo betecknas i en del interna papper med HGV - herrgårdsvagn. Det passar bra. Nya Mondeo är ordentligt uppgraderad både utanpå och inuti och gör sig i fina miljöer. Den slår de flesta konkurrenter när det handlar om utrymmen, utrustning och körglädje för pengarna. Men VW Passat är en svårknäckt nöt.

Sedan Passat kom i ny tappning 2005 har den blivit en av marknadens mest hyllade bilar. Den var bara fyra poäng från att ta titeln Årets Bil 2006. (Renault Clio vann).  Men sedan har utmärkelserna duggat tätt. I fjol, exempelvis,  utsåg Vi Bilägare den till bästa långtestbil efter 4 000 mils test. Passat har också fått mängder av andra pris för sina köregenskaper, kvalitet, lastförmåga och komfort.

Passat Variant har blivit ett riktmärke för familjekombibilarna i klassen under "premium". Kanske speciellt för Ford som gärna skulle vilja se Mondeo ta över ledarskapet. Mondeo är ju den absolut viktigaste modellen för Ford i Europa. Fyra miljoner Europeer rattar i dag en Mondeo och Ford önskar nog att allihopa byter till en ny.

VW Passat Variant är en aning dyrare, men inte mycket. 12 200 kronor skiljer mellan billigaste Mondeo, 2,0 Trend, och Passat 2,0 FSI Trendline. Beroende på hur bilarna utrustas kan skillnaden förstås förändras, vilket vi snart ska se.

På kurviga vägar känns VW Passat som en storlek mindre än Ford Mondeo, trots att det i verkligheten inte skiljer många centimetrar.

- Passat är så smidig, att den verkar böja sig i kurvorna, tycker en av testförarna.


Hål i avgassystemet
På raka,  fina vägar är båda bilarna mycket bekväma att både köra och åka i. Testpassagerarna kan inte bestämma sig för i vilket baksäte de trivs bäst. Gott om svängrum även för riktigt storvuxna finns det i båda bilarna.
Ford har jobbat hårt med att minska vägbullret i nya Mondeo. Både den främre och bakre hjulupphängningen har fästs i en hjälpram som isolerats från karossen med hjälp av kluriga bussningar. Det har lyckats bra. Hjulen rullar tyst under Forden. VW har inte lyckats lika bra med sin ljud-isolering.

På grov asfalt kan däcken skicka in ett störande dån i Passatkupén.
I sin iver att ta bort vägljud tycks emellertid Fords bullertekniker ha glömt lyssna på motorn. Den kan väsnas ganska hårt. De första gångerna vi accelererade, funderade vi på om det var hål på avgasröret. Men så ska det låta. 

VW Passat har belönats med fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Vad resultatet blir för  Mondeo är ännu okänt, men att betyget skulle bli sämre än fem stjärnor behöver nog ingen frukta.

Ett par hundra testmil övertygar mer än väl. Nya Ford Mondeo är en välarbetad, prisvärd bil som har en given plats i familjeklassens toppskikt. Den har kommit ikapp och förbi de flesta konkurrenter, men VW Passat ligger trots allt fortfarande en stötfångarlängd före.    

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.