Bild
Nästa artikel
Citroën Berlingo är drickabackstestets okrönta kung. Hela 68 rödbackar går att stuva in i det utpräglat lådformade och lastvänliga bagageutrymmet.
Citroën Berlingo är drickabackstestets okrönta kung. Hela 68 rödbackar går att stuva in i det utpräglat lådformade och lastvänliga bagageutrymmet.

Testvärden från Vi Bilägares lasttest

Test

Vilka bilar lastar mest i skarpt läge? Vi har testat bagageslukarförmågan hos 249 olika bilmodeller med den klassiska drickabacks-metoden. Resultatet överraskar – många av bilarna är inte alls så rymliga som de offi-ciella måtten gör gällande!

Testvärden från Vi Bilägares lasttest

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

SÅ MÄTER VI

 Bilarnas bagagevolym anges officiellt i lådliter, enligt det tyska bilindustriförbundets (VDA = Verband der Automobilindustrie) normer. Det är också i VDA-liter som lastkapaciteten kommuniceras till bilköparna.

Mätningarna går till så att lastutrymmena fylls med speciella, literstora, VDA-klossar som har måtten 200 x 100 x 50 mm. Lastningen sker dock inte bokstavligt, utan görs virtuellt med hjälp av datorer.

För en kombi/halvkombi/suv/flexbil uppges oftast flera mått, dels med uppfällt, dels med nedfällt baksäte. Tar man Sveriges mest sålda bil, Volvo V90, som exempel så har den enligt VDA en bagagevolym på 560–1 526 liter.

Det mindre måttet talar om hur många lådliter (VDA-klossar) som ryms när baksätet är uppfällt och bilen lastas upp till insynsskyddet. Notera att även det eventuella utrymme som finns under lastgolvet räknas in. Det större måttet anger hur många VDA-klossar som går att stuva in med baksätet nedfällt. Då lastas bilen ända upp till taket och ända fram till framstolarnas ryggstöd. Även i det fallet är extrautrymmet under lastgolvet medräknat.

I Vi Bilägares tester redovisas givetvis alltid VDA-siffrorna, men för säkerhets skull komplet-terar vi lådlitermåtten med att själva lasta bilarna med drickabackar. Orsaken är att det ger en bättre uppfattning om hur väldisponerade bagageutrymmena är och hur bra de är på att svälja mer otympligt gods. Drickabacksmetoden avslöjar dessutom på ett effektivt sätt vilken påverkan de mer eller mindre vinklade bakpartierna på moderna kombibilar har för den praktiska lastvolymen.

Bra att veta i sammanhanget kan också vara att en klassisk svensk så kallad rödback har måtten 400 x 270 x 240 mm och en volym på knappt 26 liter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.