Bild
Nästa artikel
Test: Fyrhjulsdrift

Test: Fyrhjulsdrift

Test

Fyrhjulsdrivna bilar säljer som aldrig förr. Men vilka system för fyrhjulsdrift är bäst och vilka är sämst? Det har vi testat.

Den här testet publicerades för första gången 2016. Observera att vissa av modellerna alltså inte är samma som säljs nya i dag.

4WD, AWD, 4X4, 4Matic, 4Motion, Quattro, xDrive – kärt barn har många namn. Gemensamt är att bilarna, hävdar tillverkarna, klarar av att driva på fyra hjul. Vi har kontrollerat hur det står till med den saken.

Fyrhjulsdrivning ger bättre stabilitet på vinterväglag och bättre framkomlighet på löst underlag än en tvåhjulsdriven motsvarande bil.

Men drivning på alla hjul har också nackdelar: högre vikt och därmed högre förbrukning och skatt är en påtaglig nackdel. En fyrhjulsdriven bil är ofta något dyrare att serva än motsvarande tvåhjulsdrivna. Däck bör dessutom som regel bytas fyra åt gången, för att inte drivaxlar ska ta skada.

Är det värt den extra kostnaden? Ja, många tycker det. Ungefär en tredjedel av alla nybilar som säljs är fyrhjulsdrivna. Och det är inte bara suvar – vanliga familjebilar som Volvo V60, VW Passat, Audi A4 och BMW 5-serie säljs ofta med drivning på alla fyra.

Förr var fyrhjulsdrivna bilar dyra och modellutbudet begränsat. Numera är utbudet stort och prispåslaget måttligt. Till Volkswagen kostar fyrhjulsdrift lika mycket som metalliclack – 6 900 kronor.

Hur bra 4WD behöver jag ha? Om du söker fyrhjulsdrivning för att köra säkert till fjällstugan behöver du inte ha en bil med det allra bästa 4WD-systemet. Det räcker med en bil som får medelbetyget tre i vårt test. Men ju hårdare krav du ställer, desto viktigare är det att fyrhjulsdriften klarar sin uppgift. Om du ska dra tung släpvagn på leriga underlag behöver du bättre 4WD än om du ska köra på en snötäckt sträcka på väg till fjällen.


Vi har testat vad 4WD-systemen verkligen går för vad det gäller framkomlighetsförmågan. Så här går testet till: Vi placerar bilarna på ”rullbryggor”, nollfriktionsrullar gjorda på en stålram. Bilarna ställs i en brant grusbacke med rullarna under hjulen i olika konfigurationer. Detta test simulerar hur snabbt fyrhjulsdrivningen fungerar om du står i en brant grusbacke med omväxlande isfläckar.

Först testas hur systemen fungerar med rullarna under två drivhjul, de som har mest drivning. På många bilar med automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift innebär det att framhjulen driver något mer än bakhjulen till en början. På dessa bilar placeras alltså rullarna först under framhjulen, för att vi ska kunna se hur snabbt bakhjulen börjar driva.

Sedan placeras rullarna under ena sidans hjulpar för att se hur snabbt kraften flyttas över till andra sidans hjulpar. Det här är ett moment där flera system tvekar innan kraften växlas över till de hjul som har drivkraft. Under tiden står hjulen på rullarna och spinner. Det här visar hur bilen klarar ett underlag där ena hjulparet står på isfläckar och andra på grus.

Det tredje momentet är att placera rullarna diagonalt, exempelvis på vänster framhjul och höger bakhjul. Då ska drivkraften skjutas över från de hjul som slirar till de hjul som har fäste. Även detta kan vara knepigt att klara av för vissa system. Det här visar hur 4WD-systemen klarar fläckvis halka i en grusbacke.

Det fjärde och sista momentet är att placera rullarna under tre hjul och då är det bara ett hjul som har fäste. Här ska bilarnas fyrhjulsdrift och antispinnsystem jobba tillsammans för att ge kraft åt ett enda hjul.

I vissa fall har vi dessutom kört bilarna på andra underlag än grus för att så långt möjligt utröna teknikens fördelar och brister.

Här har vi sammanställt hur 4WD-systemen fungerar i praktiken med ett kort omdöme kring varje bil. De mest effektiva systemen är både tunga och dyra och finns därför på terrängbilar med inriktning på maximal framkomlighetsförmåga. För att få högsta betyg krävs i praktiken lågväxelläge och diffspärr eller diffbroms på bakaxeln.


Vi tog ut två av testbilarna – Jeep Grand Cherokee och Range Rover Sport – på en runda i terrängen i novemberrusk. Range Rovern saknade överraskande nog såväl lågväxel som diffspärr bak och klarade sig inte lika väl i testet på nollfriktionsrullarna som sin amerikanska konkurrent. En besvikelse med tanke på bilens pris och rykte om offroadprestanda.

Det går att utrusta Range Rover Sport med lågväxel och elektronisk diffspärr, men det kostar en rejäl slant (50 000 kronor) extra. Varför Range Rover har valt att sälja bilarna utan detta som standard är en gåta. Kanske är det för att köparna inte vet vilken nytta de har av tekniken. Att en Range Rover inte har bättre fyrhjulsdrift än Subaru eller Audi förvånar onekligen.

I 4WD-testet hittar vi två klara vinnare – och två lika klara förlorare.

Mitsubishi är en tillverkare som både har riktigt bra fyrhjulsdrift och riktigt dålig. Hybrid-suven Outlander PHEV har det sämsta systemet vi testat. I de flesta situationer och testförsök blir bilen aldrig fyrhjulsdriven. Vi har skrivit en del om det tidigare, bland annat i nr 3/2016. Paradoxalt nog gör också Mitsubishi ett av de bättre 4WD-systemen…


Jeep Grand Cherokee 2016
Pris, från: 519 900 kr.
Betyg: 5

Permanent fyrhjulsdrivning, kallad Quadra Drive 2, normalt fördelat 48 procent på framaxeln och 52 procent på bakaxeln. Elektroniska diffbromsar fördelar kraft mellan hjul genom att bromsa slirande hjul. Upp till 100 procent drivkraft kan i extremfall flyttas till ett enda hjul. En hydraulisk spärrbar differential finns både i bakaxeln samt i mittdifferentialen. När vi placerar nollfriktionsrullarna på en sandig backe reagerar 4WD-systemet snabbt med att skicka ut kraft till rätt hjul – oavsett hur rullarna placeras. Lågväxel och terrängreglage för olika underlag gör att det krävs mycket för att stoppa Jeepen. Delad förstaplats!


Mitsubishi Pajero Wagon 2016
Pris, från: 449 900 kr.
Betyg: 5

Klassisk terrängbil, med flera inställningar av drivning; bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift för landsväg samt två olika terränglägen, med låst mittdifferential samt även lågväxel inkopplad. Det finns också en diffspärr i bakaxeln för att öka drivförmågan. Normalt är drivningen 33 procent på framhjulen och 67 procent på bakhjulen med 4WD inkopplat. När vi provar på nollfriktionsrullarna klaras de flesta testmoment av exemplariskt. Undantaget är när tre hjul står på rullar och bara ett hjul har drivkraft – samtidigt som diffspärren inte är inkopplad. Det går framåt utan större svårigheter, men bilen glider lite i sidled. Med diffspärren inkopplad i samma moment klarar Pajero testet utmärkt – bilen går rakt uppför grusbacken utan problem. Delad förstaplats!


Audi Q7 2016
Pris, från: 593 000 kr.
Betyg: 4

Quattro innebär här permanent fyrhjulsdrift med ”torsendiff”, där elektroniska diffbromsar bromsar upp slirade hjul. Systemet driver normalt 40 procent fram och 60 procent bak, men kan som mest ge 70 procent på framhjulen eller 85 procent på bakhjulen. Varken med rullarna diagonalt eller på ena sidans hjulpar blir det mycket hjulspinn, utan kraften fördelas kvickt mellan drivaxlarna innan bilen kör iväg. Med bara ett hjul som har fäste på gruset och tre hjul på rullar blir det någon sekunds hjulspinn. Audin skickar snabbt kraft till det framhjul som står på grusunderlaget.


Fiat 500X 2016
Pris från: 239 900 kr.
Betyg: 4

Driver framhjulen vid normal körning på bra väglag. Om framhjulen slirar känner sensorer i ABS-bromsarna av detta och elektroniska diffbromsar bromsar upp slirande hjul. Kraft skickas bakåt via en våtkoppling som aktiverar drivning på bakaxeln. Systemet delas med Jeep Renegade. Det fungerar överraskande väl på våra nollfriktionsrullar. Oavsett hur rullarna placeras skickas drivkraft snabbt över till det hjul som har bäst fäste. Även om bara ett hjul har grepp reagerar systemet kvickt och kraftdistributionen gör så att bilen kan drivas vidare, med lite hjulspinn.


Jeep Renegade 2016
Pris, från: 249 900 kr.
Betyg: 4

Samma system som i Fiat 500X. Det finns också en version, Trailhawk, som har lågväxel och diffspärr, men det hade inte den testade bilen. Här finns olika lägen som anpassar drivning efter underlag, kallat Selec Terrain, med fyra valbara lägen, auto, snow, sand eller mud. Vi använde läget sand när bilen testades på rullarna. Oavsett hur dessa placerades, kunde Jeep Renegade driva framåt, med lite hjulspinn.


Land Rover Discovery Sport 2016
Pris, från: 383 900 kr
Betyg: 4

Finns med två olika 4WD-system, standard är fyrhjulsdrift från BorgWarner (tidigare Haldex). Som tillval finns ett 4WD-system med ”aktiv drivlina”, ett elektriskt system som kopplar bort bakhjulens drivning vid normalkörning. Ett terrängreglage finns också, där olika teknik väljs för att få bilen optimalt inställd för olika underlag. Vår testbil har Borg-Warners 4WD-teknik, som här fungerar bättre än i andra bilar med samma grundteknik. Oavsett hur vi placerade nollfriktionsrullarna fanns det alltid drivning framåt.


Mercedes-Benz GLE 2016
Pris, från: 593 000 kr.
Betyg: 4

Permanent 4WD, kallad 4Matic, normalt fördelat 45 procent till framhjulen och 55 procent till bakhjulen. En elektrohydraulisk lamellkoppling styr kraftfördelningen. Vid hjulspinn fördelas kraft till den hjulaxel som snurrar långsammare, som mest 70 procent till bakaxeln. Systemen finns i flera Mercedes, vi har även testat det i lyxbilen S-klass. För Mercedes GLE kan 4WD-systemet också spärras i 50/50-läge mellan hjulaxlarna. Som tillval finns lågväxel och terrängreglage för olika underlag. När vi testar skickar fyrhjulsdriften kvickt kraft till de hjul som har bäst fäste. Oavsett hur vi placerar rullarna klarar bilen av testmomenten nästan utan hjulspinn. Med bara ett hjul som har grepp krävs dock någon sekunds hjulspinn innan kraften flyttats över till rätt hjul.


Mercedes-Benz GLC 2016
Pris, från: 412 900 kr.
Betyg: 4

Liknande system som till GLE – dock utan möjlighet till lågväxel. Fördelningen mellan hjulaxlarna är densamma, 45 procent av drivningen på framhjulen och 55 procent på bakhjulen. Precis som sitt storasyskon i Mercedes-familjen reagerar GLC snabbt med att skjuta kraft till rätt hjul i rätt ögonblick. Det märker vi när vi placerar bilen på rullarna. Oavsett testmoment klarar GLC utmaningen väl, bilen klättrar vidare uppför grusbacken med lite hjulspinn. Med bara ett hjul som har grepp krävs dock någon sekunds betänketid för 4WD-systemet och lite hjulspinn innan kraften flyttats dit fäste finns.


Porsche Macan 2016
Pris, från: 570 000 kr.
Betyg: 4

Permanent fyrhjulsdrift med ”torsendiff” liknande Audi. Men här driver bilen i normal körning  85–90 procent på bakhjulen. Vid hjulspinn, acceleration eller hård kurvtagning flyttas kraft framåt via en elektronisk styrd mittdifferential. 100 procent av drivkraften kan föras över till fram- eller bakaxel. När vi provar med våra nollfriktionsrullar är det inga problem i de flesta moment. Med rullarna på ena bilens hjulpar eller diagonalt blir det lite hjulspinn, men systemet reagerar kvickt med att flytta över kraft till de hjul som har bäst fäste. Även med tre hjul på rullar och bara ett som har grepp i gruset fixar Porschen att flytta drivkraft till ena framhjulet. När det greppar efter någon sekund driver inte bilen i sidled utan går rakt uppför grusbacken.


Range Rover Sport 2016
Pris, från: 657 000 kr.
Betyg: 4

Permanent fyrhjulsdrift, fördelning hälften fram och hälften bak i normalkörning. Kraften fördelas via en lamellkoppling som styrs elektroniskt via sensorer. På våra nollfriktionsrullar går Range Rover Sport bra till slut, men det krävs flera försök för att få bilen att prestera optimalt. Dessutom krävs en del gaspådrag för att Range Rover ska greppa och klättra uppåt. Först testar vi med terrängläget ”snö” – då spinner hjulen rejält. Med antispinnsystemet inkopplat och med terrängreglaget i läget för sand reagerar systemet snabbare med att skicka kraft till rätt hjul. Då funkar 4WD-systemet bra, men ändå inte alls lika bra som väntat. Klarar lera och sand bättre än isfläckar. Tyvärr saknas lågväxel (tillval offroadpaket för 14 000 kr) och diffspärr bak (tillval on/offroadpaket för 50 000 kr) i testbilen.


Subaru Levorg 2016
Pris, från: 279 900 kr.
Betyg: 4

Permanent fyrhjulsdrift via en mittdifferential som fördelar kraft mellan fram- och bakaxel. I normalläge driver bilen 60/40 mellan fram- och bakaxel. Subarus 4WD-system tillhör de bästa bland vanliga personbilars, vilket tydligt märks när vi placerar nollfriktionsrullarna under hjulen. Oavsett hur rullarna placeras reagerar Levorg snabbt med lite hjulspinn och skickar kraft över till de hjul som har bäst fäste. Inte ens med bara ett hjul som har fäste och tre hjul på rullar tvekar Subaru. Bilen driver framåt i alla lägen.


BMW X5 2016
Pris, från: 577 200 kr.
Betyg: 3

Ett lamellpaket styr steglöst kraft mellan fram- och bakaxel. I grunden driver bilen med 60 procent på bakhjulen och 40 procent på framhjulen. Drivkraften kan fördelas till maximalt 100 procent bak eller 50 procent fram. Vi har kört xDrive både på X5, X3 och 7-serien, tekniken fungerar likadant på dessa tre. xDrive-systemet reagerar kvick på hjulspinn och styr över kraften till de hjul som har bäst fäste. Det blir tydligt när vi kör bilen på våra rullar. Med endast ett hjul som har drivkraft blir det dock en del hjulspinn. Det finns ett minus: xDrive klarar inte djup snö eller sand särskilt väl. Systemet är bättre lämpat för is eller snöiga vägar. Vårt betyg blir ändå en stark 3:a.


BMW X1 xDrive 2016
Pris, från: 319 500 kr.
Betyg: 3

Fyrhjulsdriften kommer från BorgWarner (tidigare Haldex) och X1 är i grunden mer framhjulsdriven än bakhjulsdriven. En elektronisk styrd lamellkoppling kopplar samman kraft mellan fram- och bakaxel. Vid hjulspinn eller hård kurvtagning skickas mer kraft till bakhjulen. Att skicka kraft från framhjulen till bakhjulen går kvickt och att skicka drivkraft från vänster till höger hjulpar går också bra, dock med någon sekunds hjulspinn innan hjulen får fäste. Med rullarna diagonalt blir det mycket hjulspinn och bilen börjar driva sidledes. När bara ett hjul har fäste driver bilen i sidled istället för framåt. xDrive-systemet på X1 är inte riktigt lika bra som på X3 eller X5 – en svag 3:a i betyg.


Dacia Duster 2016
Pris, från: 127 900 kr.
Betyg: 3

Duster driver normalt med framhjulen till 91 procent. Kraftöverföringen kan låsas till 57/43 mellan fram- och bakaxel. Dacia klarar de flesta punkterna i vårt 4WD-test bra. Med hjulen på rullarna sker visst hjulspinn, men systemet reagerar snabbt på att skicka kraft till de hjul som har bäst fäste. Men med bara ett hjul som har fäste – och tre hjul på rullarna – glider bilen i sidled utan att skicka tillräckligt med kraft till hjulet som har fäste.


Fiat Freemont 2016
Pris, från: 299 990 kr.
Betyg: 3

Driver till 90 procent på framhjulen vid normal körning. En elektromagnetisk koppling låser upp mer kraft till bakhjulen vid acceleration, hård kurvtagning eller när antisladdsystemet visar att framhjulen slirar. Detta känns av via sensorer i ESP-systemet. 4WD-systemet fungerar hyggligt i de flesta situationer, med lite hjulspinn diagonalt eller när ena hjulparet står på rullarna. Med två hjul på rullarna märks inget hjulspinn alls. Däremot märks viss tvekan med rullarna på ena sidans hjulpar, då tar det några sekunder för systemet att reagera. Med enbart ett hjul som har fäste slirar hjulen mest och ger väldigt lite stöttning framåt. Godkänt, utan att imponera.


Ford Edge 2016
Pris, från: 413 400 kr.
Betyg: 3

Fords ”intelligenta” fyrhjulsdrift iAWD finns även till Mondeo, S-Max och Galaxy. Vid lugn körning driver endast framhjulen. Sensorer i hjulen känner av underlag, styrutslag och gaspådrag. Kraft skickas över till bakhjulen vid hård kurvtagning, acceleration eller om hjulen kan börja slira. Ford klarar vårt test med godkänt resultat i de flesta moment. Med rullarna på hjulen blir det lite hjulspinn, men systemet fixar det och skickar kraft över till de hjul som har fäste. Undantaget är när bara ett drivhjul har fäste. Då spinner de tre övriga hjulen och driver bilen i sidled, inte framåt.


Hyundai Tucson 2016
Pris, från: 264 900 kr.
Betyg: 3

AWD-systemet delas med koncernsyskonet Kia Sportage och driver normalt endast framhjulen. Men när dessa börjar slira skickas kraft över till bakhjulen via en koppling. Mittdifferentialen kan också låsas i 50/50-läge, då både fram- och bakhjul driver lika mycket. När vi testade på våra nollfriktionsrullar fungerade systemet väl. Knappt märkbar tvekan innan hjulen börjar driva, nästan oavsett hur vi placerade rullarna. Undantaget var när endast ett hjul hade drivkraft, då driver bilen mest sidledes, med en hel del hjulspinn.


Kia Sorento 2016
Pris, från: 329 900 kr.
Betyg: 3

Dynamax AWD kallas systemet, I grunden framhjulsdriven, men när något hjul börjar spinna kopplas även bakhjulen in att driva via en hydraulisk lamellkoppling och en elektronisk styrd oljepump. Pumpen ökar trycket i kopplingen och för över kraft till hjulaxlarna. Drivkraften kan variera mellan 0 och 100 procent, men kan också låsas i 50/50-läge mellan hjulaxlarna. 4WD kan också kopplas in vid kurvtagning via sensorer som känner av styrvinkel och sidokraft. När vi kör bilen på rullarna skickar det snabbt kraft över till de hjul som har bäste fäste. Med endast ett hjul som har fäste tvekar dock AWD-systemet, hjulen spinner en del innan kraften skickas till rätt hjul.


Mazda CX-3 2016
Pris, från: 236 900 kr.
Betyg: 3

Vid normal körning driver framhjulen till 98 procent. Sensorer känner av styrutslag, gaspådrag och underlag som bilen körs på. Bakhjulen aktiveras med en elektromagnetisk koppling som skickar kraft till dessa vid hjulspinn, hård kurvtagning eller kraftig acceleration. Vid vårt test på nollfriktionsrullarna klarar Mazda godkänt på de flesta punkter. Systemet reagerar snabbt genom  att skicka över kraft till de hjul som har bäst friktion för tillfället. Undantaget är när tre hjul står på rullarna och bara ett har fäste i gruset. Då tvekar Mazdan en aning och spinner med hjulen innan kraften flyttas över till det hjul som har grepp för att ge drivning framåt. Ändå godkänd totalt sett.


Renault Kadjar 2016
Pris, från: 262 900 kr.
Betyg: 3

I grunden samma system som Nissan, men ingreppet när bakhjulen kopplas in sker överlag snabbare. När vi placerade nollfriktionsrullarna på ena sidans hjulpar tvekade bilen och drev stötvis snarare än kontinuerligt. Resultatet blev att Kadjar ”tuggade” sig fram i testmomentet. Godkänt, med viss tvekan – trots allt bättre än Nissan. Även om tekniken är likartad kan kalibreringen av 4WD-system och antispinnsystem vara annorlunda.


Tesla Model S 2016
Pris, från: 837 000 kr.
Betyg: 3

Tesla drivs av två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Här finns ingen mekanisk koppling mellan fram- och bakaxel, som kan flytta kraft till olika hjul. Frontmotorn i den testade bilen ger 262 hk, den bakre motorn ger 510 hk. Men den totala effekten när båda drivlinorna arbetar tillsammans är 469 hk (539 hk med tillvalet Ludicrous). Glöm inte bort att det finns en inställning i antispinnsystemet för sand- och snö, som gör att hjulen tillåts spinna loss utan att bromsas upp. Om inte den inställningen aktiveras blir det lätt att köra fast, vilket vi först gjorde i testet. På våra nollfriktionsrullar klarar Tesla de flesta moment bra, men viss diagonalspinn förekommer, liksom några sekunders tvekan när bara ett hjul har fäste.


Volkswagen Golf Alltrack 2016
Pris, från: 269 900 kr.
Betyg: 3

Fyrhjulsdrivning från BorgWarner (tidigare Haldex). Fungerar liknande som BMW X1, framhjulen driver bilen mest i normalkörning. En elektronisk styrd lamellkoppling kopplar samman kraft mellan fram- och bakaxel och vid hjulspinn skickas kraft bakåt. När vi testar på nollfriktionsrullarna kräver bilen en hel del gas och hjulspinn för att klara att skicka över kraften till de eller det hjul som har bäst grepp, men det går. Håller du på att köra fast i en hal backe med en Golf Alltrack, se till att gasa hårt så kommer du loss.


Volkswagen Tiguan 2016
Pris, från: 289 900 kr.
Betyg: 3

I grunden samma 4WD-system som Golf Alltrack, men lite snabbare kalibrerat och kräver inte lika mycket gaspådrag. Tiguan klarar de flesta testmomenten bra, även med bara ett hjul som har drivkraft (och tre på nollfriktionsrullar). Det finns en kort fördröjning vid diagonaltestet, då hjulen spinner några sekunder innan hjulen bromsas upp och kraft fördelas till de hjul som har fäste.


Volvo XC90 2016
Pris, från: 522 000 kr.
Betyg: 3

Fyrhjulsdrift från Borg Warner, precis som andra Volvo. Med framhjulen på nollfriktionsrullarna var det inga problem att ta sig fram, hjulen greppade direkt. Men med rullarna på ena sidans hjulpar tog det någon sekund innan det andra hjulparet började driva och det krävdes också en del gaspådrag. Vi märkte också en del diagonalspinn med rullarna på vänster framhjul och höger bakhjul. Med tre hjul på rullarna började bilen också driva i sidled. Totalt sett klarade XC90 provet, men så imponerade blev vi inte.


Volvo V60 CC AWD 2016
Pris, från: 343 900 kr.
Betyg: 3

Samma grundteknik för fyrhjulsdriften som Volvo XC90 och VW-bilarna. På våra nollfriktionsrullar funkade V60 AWD överlag bra, något bättre än storebror XC90, trots samma system. Fyrhjulsdriften och antispinnfunktionen är bättre kalibrerad här. Med enbart ett hjul som har fäste slirar hjulen en del och bilen börjar glida sidledes. I de andra testmomenten klarar sig V60 bättre.


Mazda CX-5 2016
Pris, från: 277 900 kr.
Betyg: 2

Samma konstruktion som lillebror CX-3, men det verkar som om kalibreringen av fyrhjulsdriften är annorlunda. Systemet är klart segare i reaktionen. När vi placerar nollfriktionsrullarna på framhjulen eller diagonalt fungerar fyrhjulsdriften som den är tänkt med att skicka kraft till de hjul som har bäst grepp. Men när nollfriktionsrullarna placeras på ena sidans hjulpar tvekar Mazdan. Hjulen slirar länge på rullarna utan att kraft flyttas över till andra sidans hjulpar. Här finns det klar risk för att köra fast på halt underlag. Inte mycket till fyrhjulsdrift där, klart underkänt Mazda! Även med bara ett hjul som har fäste tvekar bilen och spinner loss för att sedan glida åt sidan.


Nissan X-trail 2016
Pris, från: 287 900 kr.
Betyg: 2

I grunden framhjulsdriven till 91 procent, men om framhjulen slirar skickas kraft bakåt via en elektromagnetisk lamellkoppling framför bakaxeln. När vi provar med nollfriktionsrullarna på vänster framhjul och höger bakhjul blir det mycket diagonalspinn, hjulen slirar en stund innan kraften skickas över till de hjul som har fäste. När bakhjulen väl kopplas in sker det abrupt. Även med höger sidas hjulpar på rullarna och vänster hjulpar på grus blir det mycket hjulspinn innan bakhjulen kopplas in. Med tre hjul på rullar och ett hjul i gruset driver bilen sidledes med mycket hjulspinn istället för att ta sig uppåt. En besvikelse.


Suzuki Vitara Allgrip 2016
Pris, från: 192 900 kr.
Betyg: 2

I grunden mest framhjulsdriven men bakhjulen kopplas in elektroniskt vid hjulspinn. Till skillnad från tidigare Vitara finns här ingen lågväxel och 4WD-systemet är inte heller lika effektivt. När vi testar Allgrip-systemet på våra nollfriktionsrullar visar det sig att Suzukis nya fyrhjulsdrift har en del brister. Det blir en hel del hjulspinn, både vid diagonaltestet samt med enda sidans hjulpar på rullar och det andra på grus. Suzukin kräver både rejält med gaspådrag och lite tålamod. Det dröjer nämligen innan hjulen på grus får kraften fördelat till sig. Under tiden spinner Vitara vilt och riskerar att gräva ner sig om underlaget skulle vara löst.


Mitsubishi Outlander PHEV 2016
Pris, från: 395 500 kr.
Betyg: 1

En elmotor på 82 hk och bensinmotor på 121 hk driver framhjulen, en extra elmotor på 82 hk driver bakhjulen – i teorin. Någon mekanisk koppling mellan fram- och bakhjul finns inte. När vi testar på rullarna märks ingen fyrhjulsdrift alls – bakhjulen kopplas inte in utan framhjulen står bara och spinner vilt utan att bilen rör sig framåt. Vi har gjort många försök att få bakhjulen att driva på Outlander PHEV och de flesta misslyckades. Bara framhjulen driver. Detta även när man kopplar samman drivkraften från fram- och bakhjul. För att bilen ska bli fyrhjulsdriven krävs rejält gaspådrag och dessutom att bilen rör sig i 10,8 km/tim eller över det. Först då kopplas fyrhjulsdriften in. Något som är svårt att åstadkomma vid start i backe... Sämst i test!


Toyota RAV4 Hybrid 2016
Pris, från: 324 900 kr.
Betyg: 1

Driver med framhjulen vid normalkörning. Bakhjulen kopplas in via en kabel vid hjulspinn från framhjulen eller vid kurvtagning och kraftigt acceleration. Tekniken delas med Lexus NX. Vi har provat fyrhjulsdriften både i en hal snötäckt backe och på våra nollfriktionsrullar. Toyotan spinner mest med framhjulen vid samtliga testmoment. Vid riktigt hårt gaspådrag kan bakhjulen börja driva – ibland och i så fall stötvis. Bakhjulen kopplas in för sent, bilen blir stående på våra rullar vid de flesta försöken och lyckas inte ta sig framåt. På löst underlag gräver framhjulen ned sig innan bakhjulen börjar driva. Det är sällan bilen driver med alla fyra hjul samtidigt – men den skulle rent teoretiskt kunna göra det.

Taggar: Test
Den här testet publicerades för första gången 2016. Observera att vissa av modellerna alltså inte är samma som säljs nya i dag.

4WD, AWD, 4X4, 4Matic, 4Motion, Quattro, xDrive – kärt barn har många namn. Gemensamt är att bilarna, hävdar tillverkarna, klarar av att driva på fyra hjul. Vi har kontrollerat hur det står till med den saken.

Fyrhjulsdrivning ger bättre stabilitet på vinterväglag och bättre framkomlighet på löst underlag än en tvåhjulsdriven motsvarande bil.

Men drivning på alla hjul har också nackdelar: högre vikt och därmed högre förbrukning och skatt är en påtaglig nackdel. En fyrhjulsdriven bil är ofta något dyrare att serva än motsvarande tvåhjulsdrivna. Däck bör dessutom som regel bytas fyra åt gången, för att inte drivaxlar ska ta skada.

Är det värt den extra kostnaden? Ja, många tycker det. Ungefär en tredjedel av alla nybilar som säljs är fyrhjulsdrivna. Och det är inte bara suvar – vanliga familjebilar som Volvo V60, VW Passat, Audi A4 och BMW 5-serie säljs ofta med drivning på alla fyra.

Förr var fyrhjulsdrivna bi

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Fyrhjulsdrift

En diffspärr eller diffbroms hjälper till att föra över kraft till det hjul som har bäst fäste. En diffbroms bromsar upp ett spinnande hjul, men tillåter visst hjulspinn. En diffspärr gör att drivaxlarna eller hjulen alltid snurrar med samma fart. En mekanisk diffspärr i bakaxeln tvingar hjulen att rotera lika fort. Diffspärren bör bara kopplas in i låga farter när man riskerar att köra fast, till exempel i djup lera eller snö.

En lågväxel eller reduceringsväxel är en extra växellåda, som växlar ned motorn så den blir dubbelt så stark, men går hälften så fort på växlarna.

Betygsskala

5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt. (Inom respektive betyg är bilarna redovisade alfabetiskt.)

Kommentarer

#1
2020-09-01 15:52

Tyvärr hittade jag inte videon där en Volvo 240 åker rakt igenom ett träsk..så att vattnet flyger och far, i samma klipp tidigare körde de med en större Jeep med fyrhjulsdrift som fastnade och sjönk....hahaha, det klippet var väldigt roligt.

#2
2020-09-02 08:12

Synd att inte Opels Insignia sports tourer fick vara med och visa upp sig, ett väl fungerande system som överraskat i tidigare tester.

#3
2020-09-02 14:54

Range Rover är idag en SUV med fyrhjulsdrift, inte det som den en gång i tiden var tillverkad för, dvs åka runt på dåliga vägar och även utanför vägarna. I princip alla dessa modeller som presenteras gäller samma sak, de är inte tillverkade för att köras i terrängen och såldes blir hela poängen och testet i princip värdelöst. Håll dig på vägen, fyrhjulsdrift kan du få på de flesta bilar och det är så klart bättre med riktig fyrhjulsdrift än simulerad elektronisk sådan.

#4
2020-09-02 15:30

Japanskt i botten som vanligt.

#5
2020-09-03 08:09

@Vargen #1 - det klippet visade på en av de viktigaste faktorerna vid "terrängkörning" - körskicklighet. Inget drivsystem eliminerar en klantig eller orutinerad chaufför. Ett dugligt system hjälper naturligtvis till, men utan en bra pilot riskerar nog bilen fastna ändå.

#6
2020-09-13 13:34

Alltid detta verklighetsfrämmande test, Subaru får alltid bra betyg eftersom de har konstant fyrhjulsdrift. Därför "uppfanns" detta test av Subaru och finns på Youtube redan förra seklet. Men vad händer om man hänger på ett släp? Subarun driver med ETT hjul, det som har sämst fäste.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.