Bild
Nästa artikel
I skarpt läge vill man ha tydliga instruktioner om vad som bör göras. (Bilden är arrangerad.)
I skarpt läge vill man ha tydliga instruktioner om vad som bör göras. (Bilden är arrangerad.)

Test av instruktionsböcker

Test

Hur bra och lättbegripliga är bilarnas instruktionsböcker? Vi har tittat närmare på manualer till 25 märken. Resultatet är nedslående.

Handen på hjärtat, när kollade du i din bils instruktionsbok senast? Du har inte läst den? Nej, det är många bilägare som ”glömmer” bort att läsa i den. Istället plockas instruktionsboken fram först när man behöver hjälp att lösa ett problem. Den kan bli en räddare i nöden för bilägare som hamnat i svårigheter. Hur ska man byta däck? Hur fyller man på olja? Vad betyder varningslamporna? Vågar jag köra vidare? Hur ska barnstolarna fästas?

Tyvärr är många instruktionsböcker röriga att snabbt hitta rätt information i. Det är därför vi har testat hur bra instruktionsböckerna är på att förklara bilens funktioner. Vi har gått igenom tolv punkter i instruktionsboken till 25 bilmärken.

Resultatet är nedslående. Av 25 bilmärken är det bara elva som får godkänt – mer än hälften får alltså underkänt.

När bilarna blir mer avancerade och får mer utrustning kan det vara svårt att ta till sig hur teknik och elektronik egentligen fungerar. I många fall har man ingen hjälp att hämta i instruktionsboken. Beskrivningarna är kortfattade och inte särskilt djuplodande. Det är kanske inte vad man hoppats på när man spenderat hundratusentals kronor på en ny bil.

 

Instruktionsbok till bilar måste finnas på svenska, enligt konsumentköplagen. Vilka gör då översättningarna? Vi kontaktade några bilimportörer:

För Alfa Romeo/Fiat görs översättningen i Italien med hjälp av en extern partner där, enligt tillverkaren. Hos BMW görs det centralt på huvudkontoret i München, där tillverkaren har egna översättare. Mercedes tar hjälp av en internationell översättningsbyrå för att få fram instruktionsböcker på olika språk.


Volkswagen gör översättningarna i egen regi.

För Hyundai är det fabrikerna i Tjeckien och Korea som sköter översättningarna, beroende på var bilen tillverkas. Liknande gör också Suzuki, översättningarna sköts av fabriken där bilen tillverkas. Men för Suzukis del ska böckerna numera produceras här i Sverige.

Just Suzuki Ignis hade en del språkliga grodor: ”be diun Suzuki återförsäljare” eller ”vi rekommenderar att du använder ogrinal Suzukiolja.”

I ett annat fall har tillverkaren helt missat översättningen på ett stycke: ”just before impact drivers often brake heavily” står det att läsa i manualen till Kia Niro.

Det finns till och med exempel på ett märke som helt saknar instruktioner på svenska – i nummer 13/2017 beskrev vi problemet med icke översatta ägarmanualer till Ssang Yong.

 

Exemplen på tokiga eller diffusa formuleringar är många. ”Lampa kan tändas när kontrollampan för ESC-systemet lyser” sägs det i instruktionerna till Hyundai i30 – hur menar de egentligen? Lampan lyser när lampan lyser?

I instruktionsboken till Peugeot 3008 står följande att läsa om olja: ”Kontrollera att vätskan uppfyller motorspecifikation och tillverkarens rekommendationer”. Hur gör man det när det saknas information i boken? Vi kunde inte hitta någon sådan uppgift, trots en god stunds bläddrande.

Man kan undra om tillverkarna eller generalagenterna har läst sina egna manualer. Registret för barnsäkerhet i Citroën C4 Cactus är minst sagt förvirrande: ”Barn 111, 113–116. Barnsäkerhet 114. Barn (säkerhet) 118. Barnsäkerhet 100, 104–106, 111, 113–118”

Det ger nästan ett komiskt intryck, om det inte vore för allvaret när det gäller säkerheten för barn i bil.

Någon barnsäkerhet finns inte alls att läsa om i BMW – eller finns det? Tillverkaren har råkat kalla barnsäkerhet för ”barsäkring”, vilket får en helt annan betydelse. Stavfelet finns både i den fysiska boken och i den digitala versionen.

 

Så här försöker Citroën förklara hur och när sidokrockkuddar löser ut: ”rätvinkligt mot bilens längdaxel i det horisontella planet och i riktning utifrån och in”. Inte direkt lättbegripligt…

Toyota skriver i instruktionsboken till Auris: ”Du kan byta följande glödlampor själv” utan att räkna upp vilka glödlampor som går att byta själv. Toyota-ägaren rekommenderas att låta en auktoriserad verkstad utföra bytet.

I Opel Astras bok står det: ”Använd endast spolarvätska som är godkänd för bilen för att förhindra skador på torkarblad, lack, plast och gummidetaljer”. Opelföraren rekommenderas att uppsöka verkstad för att kolla vilken spolarvätska som bör användas!

 

Multimediasystemen är i vissa fall beskrivna i instruktionsboken, i andra fall i en särskild handbok. I nästan alla bilar vi har kollat är det lättare att själv prova sig fram än att läsa ägarhandbokens instruktioner. Ska det verkligen vara så?

I flera fall finns ytterligare information att hämta i digitala instruktionsböcker. Det finns ibland annat BMW, Mazda, Mercedes, Peugeot och Volvo. För Mercedes och Volvo går det bra att ladda ner information.

För den som söker uppgifter om teknik ger instruktionsböckerna inte särskilt mycket fakta. Ibland är det svårt att hitta bilens tankvolym. Uppgifter om hur många rattvarv bilen har eller vilken utväxlingen är saknas i samtliga av de testade instruktionsböckerna. Faktauppgifterna finns säkert hos tillverkaren, men varför inte i böckerna?

 

Hos de flesta bilmärken följer vanligen instruktionsböckerna en mall, med register längst bak och tekniska data före det. I tekniska data hittar man oftast mått, vikt, specifikationer kring oljor och däck exempelvis. I början hittar man som regel en kort innehållsförteckning och information kring instrument och säten. Sedan följer ett kapitel om säkerhet, specifikt krockkuddar och barnsäkerhet. Det är ett kapitel som bör lusläsas för alla föräldrar innan de placerar sina barn i bilen. Tyvärr är en hel del av ägarhandböckerna bristfälliga vad det gäller äldre barns placering, medan det är mycket mer utförligt kring småbarn.

En riktigt bra instruktionsbok har logisk kapitelindelning, fylligt register, tydliga instruktioner med teckningar av till exempel hur man spänner fast en barnstol. Den är lättläst, tryckt i färg och har specifikationer av däck och olja samlat på samma ställe som instruktioner hur man fyller på olja och byter däck. Då slipper man bläddra vidare i boken för att hitta rätt information, något som ofta är mycket irriterande.

 

Det är svårt att utse en vinnare i detta test. Men till slut står det klart att ägarhandboken till Volkswagen Tiguan är snäppet vassare än de till många andra bilar. Överlag är den tydlig och lättbegriplig, med få svagheter. Men manualen är ganska omfångsrik och saknar snabbguide.

Instruktionsböckerna är ett förbisett område där tillverkarna borde lägga mer krut. Tänk om man kunde få en snabbguide som i Subaru eller Mitsubishi, med tydliga instruktioner som i Volkswagen och Skoda? Tänk om lite mer omsorg hade kunnat läggas på språk, kapitelindelning och färger i layouten?

En sådan bok hade varit en verklig vinnare!


Alfa Romeo Stelvio
Betyg: 2

Bra förklaring av varningslampor och hyfsade kapitelindelningar. Layout i grått med röda pilar för att ge instruktioner. Rätt lättbläddrad bok på flera punkter, men inte särskilt djupgående och rätt kortfattad information. Plus i kanten för snabbguide samt att en del information också går att hitta i det aningen krångliga multimediasystemet.

Dåligt och rörigt register, inget alls finns under bokstaven O, till exempel olja. Specifikationer och instruktioner om hur man utför en viss uppgift, som att byta däck, glödlampa eller fylla på olja, finns i olika kapitel. Det gör att man får bläddra fram och tillbaka i boken, lite rörigt. Någon information om snålkörning hittar inte vi inte alls. En plump är också en märklig varningstext om att bakhjulen kan låsa sig.


Audi A4
Betyg:
3

Layout i grått, men med röda pilar som visar instruktioner. Varningslampor är bra förklarat, med vidare hänvisning till respektive varningsfunktion. Dragvikter finns med, det saknas hos en del andra. Hyggligt informativ om till exempel byte av glödlampor och däck. Plus för snabbinstruktion i en separat mindre instruktionsbok. Bra att lätt kunna ta till sig det man måste veta direkt om bilen. Mindre bra är att uppgifter om däcktryck och vilken olja som rekommenderas saknas i snabbmanualen. Hur man byter glödlampor hittar vi inte i registret, inte heller under lampor eller strålkastare.

Innehållsförteckningen är rätt dålig, med hänvisningar till olika sidor. Det blir mycket bläddrande och kunde ha utformats enklare. Instruktioner om däcktryck hänvisas till dörrsidan – där dekal saknas på demobilen hos handlaren vi besöker. Hur man flyttar över navigationskartan till centralinstrumenten hittar vi inte instruktion om alls. På många punkter får boken godkänt – men någon premiumklass är det inte!


BMW 5-serie
Betyg:
3

Layout i grått, med blå pilar som visar instruktioner. Korrekt, men knappast särskilt premium. En del språkliga missar,  ”barsäkring” istället för ”barnsäkring”! Bra beskrivning av varningslampor med vettig hänvisning. Åtta sidor ekonomikörning är rätt utförligt, godkänd beskrivning av däck- och glödlampsbyte. Däckdimensioner hänvisas till dörrsidan, varför inte även i boken? Plus för digital snabbguide i multimediasystemet. En digital version av den vanliga instruktionsboken finns också att tillgå i multimediasystemet, som är lättskött.


Citroën C4 Cactus
Betyg:
1

Fyra olika böcker: en snabbguide, en vanlig instruktionsbok samt två häften med olika tillägg som borde kommit med i instruktionsboken. Lite rörigt blir det att snabbt hitta rätt information. Snabbguiden kallas ”Klar för start” och är lite enklare utförd än många andra snabbguider. Det är ingen fördel, utan ser mest billigt ut. Varningslampor är exempelvis inte alls med där. Övriga boken har grå layout med röda pilar som visar instruktioner. Information kring krockkuddar, glödlampor och ecodrive är okej.

På minussidan finns krångligt register och rörigt upplägg på flera punkter. Svårt att hitta oljespecifikationer och däcktryck. Här får vi leta länge. Mycket svårt att hitta rätt information kring barnsäkerhet. I registret kan du välja mellan fyra olika platser i boken för att läsa om barnsäkerhet, minst sagt svåröverskådligt.


Ford Mondeo
Betyg:
2

Plus för att snabbguide finns. Tyvärr är den lite rörig och vecklas ut som en karta, risk för snabbt slitage. Däckdimensioner står angivet både i dörrkanten och i boken, det är bra. Tips för släpvagnskörning är kortfattat beskrivet och det är svårt att hitta angivna dragvikter. Ekonomikörning är inget för Ford, det står bara ett fåtal rader om det. Krångligt register, går inte att hitta varken ”airbag” eller ”krockkudde”. Dessa finns med under säkerhetssystem.

Hyfsade beskrivningar av däckbyte, oljepåfyllning och glödlampsbyte.

Överlag en rörig och relativt svårläst instruktionsbok. Det finns mycket information, men att ta till sig den och att snabbt leta fram rätt uppgifter är inte så enkelt.


Honda Civic
Betyg:
2

Hela 753 sidor tjock, som en Stephen King-roman i omfattning. Tyvärr är den inte särskilt läsvänlig, med allt igenom grå layout. En snabbguide skulle vara på sin plats, men finns inte.

På vissa platser i boken är det aningen glest med information. Oljepåfyllning och oljespecifikation på samma ställe, bra! Varningslampor och varningsmeddelande på två olika ställen, lite rörigt. Det gäller också för däckinformation och dragvikter/släpvagnsinfo.

Däremot är det bra beskrivet med glödlampsbyte och specifikation intill. Vissa funktioner i bilen förklaras inte alls.

Registret är varken imponerande eller uselt. Någon information om ecodrive hittar vi inte, endast om Eco assist system. Navigationssystemet har en egen bok – enklare att själv prova sig fram än att läsa manualen.


Hyundai i30
Betyg:
2

Hyggligt lättläst, men tyvärr sänker språkliga missar intrycket. Det är också lite förvirrande på några punkter, som till exempel kring varningslampor. Alltigenom grå layout, det hade inte skadat med lite färgsättning i boken. Mycket information kring multimediasystem – hela 73 sidor. Och då är navigation inte inräknat, eftersom det finns i en separat bok. Glödlampsbyte rekommenderas att göras på verkstad, men det står ändå beskrivet hur man ska utföra det, bra! På flera punkter korrekta instruktioner, men trist layout. Tekniska uppgifter, som tankvolym, är svåra att hitta. På flera punkter är boken hyggligt lättläst med bra varningstexter. Ekonomikörning nämns bara i förbigående.


Jeep Renegade
Betyg:
2

Två böcker, en vanlig användarhandbok och en för multimediasystemet. Lite onödigt kanske, eftersom information om multimedia också finns i den vanliga instruktionsboken. Layout i grått och militärgrönt mestadels, ofta med tydliga instruktioner kring det som finns med. Relativt lätt-överskådliga kapitelindelningar. Svårt att hitta oljespecifikation och sparsamt med information kring oljepåfyllning. Dåligt register, motorolja eller olja finns inte med där. Registret saknar bokstäverna G och O – dåligt! Inte heller barnsäkerhet är nämnt i registret.

Plus får den här boken för tydlig layout och kapitelindelningar. Minus blir det för dåligt register och för att information saknas eller är svår att hitta. Felstavningar i vissa fall drar också ned intrycket. Bristfällig information kring ecodrive, hur man drar släp och oljepåfyllning.


Land Rover Discovery
Betyg:
3

Snabbguide i kartformat, tydlig och överskådlig i färg – till skillnad från den vanliga boken som präglas av grått i innehållet. Kanske är det den knapprika förarmiljön som nästan kräver en snabbguide. I den vanliga boken finns varningslampornas förklaring, men det står inte i registret.

Annars är registret bättre än hos många andra märken. Hjulbyte är ovanligt tydligt beskrivet. Dragvikter och släpvagnstips är samlat i samma kapitel, bra! Samma princip gäller också glödlampor och hur man byter dessa.  Inte speciellt mycket information om ecodrive.

Några tveksamheter kring urkoppling av krockkudde. Annars är boken tydlig på många punkter och relativt lätt att hitta i. Men den känns inte alls så påkostad som bilen är.


Lexus RX

Betyg:  3

Två böcker, en för pekskärms-navigering och en vanlig ma-nual för bilen. Tydligare och mer färgglad än i Toyota. Gul färg demonstrerar detaljer, medan röda pilar visar instruktioner. Dåligt register i slutet, men bra innehållsförteckning i början. Tydlig och lättöverskådlig karta över varningslampor. Kapitelindelningen är rätt okej, men specifikationer och hur man utför hjulbyte står på olika ställen. Det ger onödigt bläddrande. Däckspecifikation finns både i boken och i dörrkanten. Information om ecodrive saknas helt. Pekskärmsnavigeringen har layout i grått, trist att läsa. Släpvagnsinformation och dragvikter saknas helt, av det skälet att Lexus inte rekommenderar att krok monteras på bilen. Glödlampsbyte rekommenderas att verkstad utför, varför det inte är beskrivet i boken. Överlag en godkänd användarhandbok, men med några missar.


Mazda CX-5
Betyg:
3

Färgglad instruktionsbok som överlag är lättläst. Det ger ett lustfyllt intryck och är lätt att ta till sig. Färgerna är olika för olika kapitel, till exempel blått för säkerhet, orange för ägarunderhåll och rött för problemlösning.
I flera fall är det bra med illustrationer som visar hur man utför något, som till exempel däckbyte. Kapitlet med varningslampor är mycket tydligt och med vettiga förklaringar. Just varningslampor och symboler finns på två ställen i boken.

Registret är dock dåligt, varken olja eller motorolja finns att söka på. Det står under bokstaven R som i rekommenderad olja. Inte så logiskt. Men det är bra att oljespecifikation och oljekontroll finns samlat i samma avsnitt i boken. Däcktrycket är hänvisat till fel sida, slarvigt. På vissa punkter är bokens förklaringar väl kortfattade.


Mercedes E-klass
Betyg:
3

Snabbguide är ett plus, liksom att instruktionsböckerna kan laddas ned digitalt från tillverkarens hemsida, till telefon eller dator. Information finns också i bilens multimediasystem. Den fysiska boken har också flera fördelar, med ett register som är bättre än hos de allra flesta. Layout i grått, med blå pilar som demonstrerar hur något ska utföras. Tydliga bilder som förklaringsmodeller är bra, men informationen om oljekvalitet är lite förvirrande. Överlag är boken korrekt och tydlig i mycket, men väl kortfattad på vissa punkter. Riktig premiumklass är det inte. Ecodrive nämns endast på några korta rader och det är svårt att hitta relevant fakta om krockkuddens urkoppling. Viss information kring barnsäkerhet är också lite snårig.


Mitsubishi Outlander
Betyg:
2

En mycket bra snabbguide som är färglagd, tydlig och lättöverskådlig. Varningslampor finns med både i instruktionsbok och i snabbguide, bra! Likaså är det bra att glödlampsbyte och specifikationer står på samma ställe, likaså info kring olja och påfyllning. Synd bara att boken inte är lika tydlig och lättläst som snabbguiden. På vissa punkter är huvudboken lite rörig, som till exempel när det gäller släpvagnsdragning och vikter kring detta. Informationen kring multimediasystemet är inte så lätt att ta till sig. Kortfattad, men korrekt information på flera punkter. Tråkig grå layout i boken sänker också läsintrycket.


Nissan Qashqai
Betyg:
2

Plus för snabbguide i färg. Den vanliga instruktionsboken har gråtrist layout – varför är den inte lika tydlig som snabbguiden? Dåligt register gör att det är svårt att söka efter rätt ord. Tekniska data är inte sökbara i registret till exempel. Information om dragvikter hittar vi inte alls i boken. Det saknas också hänvisning till var däcktrycket står (i dörrsidan). Enligt boken bör däckkontroll göras med jämna mellanrum – svårt om man inte vet var däcktrycksinfo finns. Glödlampsbyte är lite krångligt beskrivet. Däremot är det bra att boken instruerar i hur man byter olja och oljefilter själv. Tyvärr står oljespecifikationen på ett annat ställe i boken än hur man fyller på eller byter.

Barnsäkerhet ägnas 18 sidor, men det står inget om hur länge barn bör sitta i särskilda bilbarnstolar. Ingen information om ekonomikörning – bara om Ecolägesystem som är tillval. Okej beskrivning av varningslampor, men dessvärre bara i svartvitt.


Opel Astra
Betyg:
1

Ingen färg alls inne i boken, bara olika nyanser av grått. Tråkig layout som känns billig, röriga kapitel och register. Däcktryck finns både inne i boken samt på dörrsidan, bra! Hyfsad beskrivning av hjulbyte, men information kring däck finns på olika ställen i boken vilket gör att man får bläddra en hel del. Inga uppgifter eller hänvisningar om dragvikter som vi kan hitta. Ytliga beskrivningar på flera punkter, bland annat gällande släpvagnsdragning. Några märkliga formuleringar hittar vi också, till exempel gällande spolarvätska. Det står inget om hur länge barn bör använda bilstol. Ekonomikörning hittar vi inte heller något om i innehållsförteckningen eller när vi bläddrar igenom boken. Inget alls under bokstaven G i registret, som exempelvis glödlampsbyte. Det står inte heller under lampor eller strålkastare, utan under kapitlet bilvård. Där finns ett underregister med glödlampsbyte. Krångligt att leta sig fram till.


Renault Grand Scenic
Betyg:
2

Tre instruktionsböcker, en för snabbfakta, en för multimedia (kallat R-link) och en för bilen. En fördel är att snabbfakta är lättillgängligt, en nackdel är att tre instruktionsböcker kanske är lite för mycket att hålla koll på. Snabbfaktadelen gör sitt jobb väl, men den vanliga instruktionsboken är rätt rörig i upplägget. Ofta får man bläddra vidare efter hänvisning till olika avsnitt i boken. Hela 23 sidor ägnas åt barnsäkerhet. Ändå står det inte beskrivet hur gamla eller långa barn som bör använda barnstol. Tips på ecodrive är ganska utförliga, sex sidor i boken plus en sida i snabbfakta. Men en del beskrivningar är märkligt skrivna. Multimediasystemet är krångligt, här krävs ofta att man använder just manualen för att begripa funktionerna. Hyfsat väl beskrivet. Däckdimension hänvisas till dörrsidan – varför inte i boken också?


Seat Leon
Betyg: 3

Två böcker, en för multimedia/navigation och en vanlig instruktionsbok. Layout i grått med rosa stycken som markerar varningstexter och med röda pilar som visar instruktioner. Det mesta i boken är lätt att hitta och med bra anvisningar eller hänvisningar till annat kapitel. Rätt okej register, bättre än hos de flesta. Däremot är texten i registret rätt liten. Oljespecifikation och påfyllning på samma ställe, bra men lite väl kortfattat. För glödlampsbyte rekommenderas att vända sig till en verkstad, men glödlampsbyte beskrivs ändå i boken, bra! Barnsäkerhet finns på två olika ställen, lite rörigt. Bra med hänvisning på varningslampor, men tyvärr ingen färg. Däcktryck, specifikation och hur man byter står inte i samma kapitel. Överlag är boken bra, men en snabbguide hade inte varit fel och några språkmissar irriterar.


Skoda Fabia
Betyg:
3

Layout mer i färg än hos de flesta. Gröna pilar för instruktioner, orange varningstexter och gult för hänvisningar till andra sidor ökar läsvänligheten. Bra instruktioner på flera punkter, men inte alltid så utförligt. Bra förklaring på däckdimensioner, vad koderna egentligen betyder. I flera avseenden en vettig instruktionsbok, men med några irriterande missar. Märklig beskrivning av var barn bör sitta. Ingen information om hur långt upp i åldrar barn bör ha bilstol. Multimediasystemet har en speciell bok, men beskrivningarna är inte lika tydligt formulerade som till funktioner i den vanliga instruktionsboken. Vore det inte för missarna skulle Skoda klara ett högre betyg. Nu blir det ”bara” godkänt.


Subaru Levorg
Betyg:
2

Mycket bra snabbguide med färgillustrationer, tyvärr är den stora instruktionsboken inte lika bra. Om den hade varit det så hade Subaru fått toppbetyg i detta ämne. Instruktionsboken har en gråtrist layout och innehåller en del missar, bland annat gällande låsen. Däckdimension, ringtryck samt att byta däck finns på tre olika ställen, det blir lite rörigt att ta till sig. Registret är dåligt och innehåller varken glödlampa, lampa eller strålkastare. Inte heller något om ekonomikörning, krockkuddar eller airbag finns i registret. Kapitlet om barnsäkerhet är mycket utförligt gällande småbarn, men tillverkaren verkar ha glömt bort äldre barn. Det finns inga instruktioner alls om hur de bör placeras i bilen. Lär av snabbguiden Su-baru, så kan ni göra en mycket bättre instruktionsbok!


Toyota Auris

Betyg: 2

Varningslampor/funktioner är bra beskrivna. Layout i grått, men med särskilt markerade rosa sidor ”om problem uppstår” – bra! Rosa sidor markerar också säkerhetssystem. Krångligt register, svårt att hitta däckdimensioner. Faktauppgifter på ett ställe, hur man gör är beskrivet på annan plats, vilket ger onödigt mycket bläddrande. Rörigt med kapitelindelning och register. Märklig instruktion om glödlampsbyte. Det står inget om hur gamla eller långa barn som bör sitta i bilbarnstol. Ytlig information om oljepåfyllning och släpvagnsdragning. Sparsamt med information om ekonomikörning.


Volkswagen Golf

Betyg: 3

Liknande layout som Audi och Skoda, fast med blå pilar istället för röda eller gröna. För multimediasystemet finns en separat bok. Ett plus för den lista av bokstavskombinationer och förkortningar som finns i bilvärlden. För dragvikt hänvisas till registreringsbeviset. För däcktryck hänvisas till dörrsida eller tanklock. Mycket sparsamt med faktauppgifter kring motorer. Här hänvisar tillverkaren till att uppgifterna inte fanns tillgängliga vid tryck.

Vissa faktauppgifter är ytligt formulerade och inte särskilt ingående. Bra beskrivning av varningslampor och symboler, med hänvisning vidare. Gällande säkerhet för barn finns ingen angiven ålder när de anses ha vuxit ur barnstolarna. Några märkliga formuleringar drar ner intrycket, det är inte alltid så lätt att begripa vad som avses.

Glödlampsbyte rekommenderas att göra på verkstad, men instruktion finns ändå hur man kan göra det, bra!


Kia Niro
Betyg:
1

En bok för multimediasystem och en för själva bilen. Gråtrist layout och rörigt upplägg överlag. Hur man byter lampa och vilken lampa man ska ha står i olika kapitel, vilket blir svåröverskådligt. Tekniska data är bristfälligt, svårt att hitta uppgifter kring tankvolym. Däckinformation och hur man byter däck är på olika platser i boken. Flera märkliga formuleringar, bland annat är översättningen från engelska glömd på ett ställe. Information kring barnsäkerhet är märklig. På en sida står att ”barn 12 år eller yngre bör sitta fastspända i baksätet”. Tre sidor längre fram har man ändrat sina rekommendationer till 13 år – vad gäller egentligen? Övertydliga instruktioner på hur man använder säkerhetsbälte. Två sidor ekonomikörning är ett plus och att släpvagnstips och dragvikter finns i samma kapitel är också bra.


Peugeot 3008
Betyg:
2

Rätt tydlig layout i olika färger, vilket ger ett snyggt och läsvänligt intryck. Bra förklaringar av varningslampor, men på många punkter finns otillräcklig information. Det finns inga uppgifter om glödlampornas specifikation, inget alls om ecodrive och informationen kring multimediasystemet är bristfälligt. Vilken olja ska användas? Här ger instruktionsboken inga tydliga svar heller. Registret är dåligt, man kan lika gärna bläddra på chans. Instruktionsboken kallas snabbguide men är 197 sidor tjock! Mer information går att ladda ner digitalt, men boken hade gärna fått innehålla mer relevanta upplysningar. Orsaken till varför viss information saknas är att Peugeot vill minska användningen av papper.


Suzuki Ignis
Betyg:
1

En på många sätt rörig och svårbläddrad manual med tjockt omfång. Krånglig kapitelindelning ger mycket onödigt bläddrade mellan sidor. Snabbguide borde finnas, men saknas. Layout i grått, tråkig att läsa. Dåligt register, saknar info om om ecodrive och det är också svårt att hitta uppgift kring tankvolym och däckdimension. Information om ecodrive får man leta sig fram till på måfå. Det visade sig stå under bränsleförbrukning.

Ord som fattas eller är felstavade är irriterande. Ingen bra uppställning för kontrollampor. Det krävs att man redan vet vilken lampa som lyser (för vilken funktion) för att kunna läsa vidare. På plussidan finns ganska utförlig information kring släpvagnsdragning och krockkuddar.


Volkswagen Tiguan
Betyg:
4 (bäst i test)

Boken är i grunden liknande uppbyggd som den till Golf, men med vissa förbättringar. Separat bok för multimedia finns och systemet är vettigt beskrivet. Bra manual i det mesta, tydlig och korrekt. Mer tekniska data än i boken för Golf. Sju sidor ägnas åt barnsäkerhet, mestadels överskådligt.

En snabbguide i färg för vissa funktioner hade dock varit på sin plats.

Bra uppgifter kring varningslampor och symboler. Boken är i mastigaste laget och några otydligheter finns. Ändå en vinnare totalt sett, med få anmärkningar.


Volvo V90
Betyg:
3

Grå layout med röda pilar som visar instruktioner. Plus för snabbguide med foto på säten och inredningsdetaljer. Men varningslamporna saknas i snabbguiden och i boken. Det vore på sin plats att prioritera dessa och annan vettig startinfo som tankning och däck framför en reklambild på en Volvo. I den vanliga boken finns glödlampsbyte och specifikationer i samma kapitel, bra! Registret är tydligt, men ganska innehållsfattigt. Information om ecodrive finns i en speciell del kallad miljöinformation.

På flera punkter är ägarmanualen rätt okej, men ibland också lite rörig. Specifikation och hur man utför en kontroll eller påfyllning finns på olika ställen i boken. Den fysiska boken har vissa brister, men information går enkelt att ladda ner från tillverkarens hemsida. Där hittar man mycket mer info och tydligare än i den fysiska boken. Här hittar vi också beskrivningar av varningslamporna.

Den digitala informationen räddar godkänt, men boken kunde vara bättre.

Taggar: Test

Handen på hjärtat, när kollade du i din bils instruktionsbok senast? Du har inte läst den? Nej, det är många bilägare som ”glömmer” bort att läsa i den. Istället plockas instruktionsboken fram först när man behöver hjälp att lösa ett problem. Den kan bli en räddare i nöden för bilägare som hamnat i svårigheter. Hur ska man byta däck? Hur fyller man på olja? Vad betyder varningslamporna? Vågar jag köra vidare? Hur ska barnstolarna fästas?

Tyvärr är många instruktionsböcker röriga att snabbt hitta rätt information i. Det är därför vi har testat hur bra instruktionsböckerna är på att förklara bilens funktioner. Vi har gått igenom tolv punkter i instruktionsboken till 25 bilmärken.

Resultatet är nedslående. Av 25 bilmärken är det bara elva som får godkänt – mer än hälften får alltså underkänt.

När bilarna blir mer avancerade och får mer utrustning kan det vara svårt att ta till sig hur teknik och elektronik egentligen fungerar. I många fall har man ingen hjälp att hämta i instruktionsboken. Beskrivningarna är kortfattade och inte särskilt djuplodande. Det är kanske inte vad man hoppats på när man spenderat hundratusentals kronor på en n

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.