Bild
Nästa artikel
En av de egenskaper vi testade var förmågan att stå emot inträngande vatten – samtliga boxar klarade detta.
(Foto: Per Hammarsjö).
En av de egenskaper vi testade var förmågan att stå emot inträngande vatten – samtliga boxar klarade detta. (Foto: Per Hammarsjö).

Takboxen för året runt-lastaren

Test

En takbox fungerar lika bra på sommarsemestern som på skidresan och är guld värd när utrymmet i bilen tryter. Vi har testat sju modeller.

Sverige kan mycket väl vara världens takboxtätaste land. Framför allt kring sportlovsveckorna kryllar landsvägarna av boxar av alla möjliga slag och det av en god anledning, inget är varken billigare eller effektivare när det gäller att öka bilens lastutrymme. Dessutom är det miljövänligt, med en takbox i förrådet behöver man till vardags inte släpa runt på onödigt utrymme vilket sparar naturresurser i alla led.

Trots att en takbox är en förhållandevis billig investering i lastkapacitet kan det handla om mycket pengar när den ska inhandlas. Den dyraste boxen i testet kostar närmare 10 000 kronor vilket är nästan fem gånger så mycket som den billigaste. Som testet dock kommer att visa får man (oftast) vad man betalar för och väljer du rätt box från början kan du troligtvis ha den livet ut.

Då en takbox handlar om utrymme är det där du ska börja. Den allmänna rekommendationen är att satsa på en fullängdsbox (som rymmer skidor), därefter handlar det om bredd och höjd utifrån behov.

Nästa viktiga parameter är vilket material boxen är gjord av. Förr var det givna materialet glasfiberamerad plast (GRP), i  dag är det mest formsprutad eller gjuten plast som gäller (oftast ABS). Fördelen med GRP är en snudd på oändlig livslängd och en större styvhet, nackdelen är pris och i viss mån även vikt.

Och apropå vikt är det också en sak du måste ta hänsyn till. Boxarna i testet är med två undantag godkända för 75 kilo last – men hur mycket klarar bilen? En bil med låg taklastvikt i kombination med tung box straffar sig genom låg tillsatsvikt.

Många biltillverkare har i dag takboxar i sina tillbehörssortiment. Ibland handlar det om samma boxar du ser här i testet men med biltillverkarens namn på, andra gånger är de specialanpassade för just en bilmodell  vilket gör att du åker på att köpa en ny box om du byter bil.

En sista sak. Takboxar beter sig olika beroende på vilken bil de sitter på. En box som ger tydligt vindbrus på en bil kan vara knäpptyst på en annan. Om möjligt, fråga om du kan få provköra boxen på din bil, om inte annat se till att det är ett öppet köp.


 

Biltema 450 öppen (bild 1).
Biltema 450 öppen (bild 1).
Biltema 450 stängd (bild 2).
Biltema 450 stängd (bild 2).

Med ett pris på 2 299 kronor är Biltemas box den näst billigaste. Den är tillverkad av plast, finishen på utsidan är fullt godkänd och den öppnas på höger sida. Den relativt låga vikten gör att den faktiskt går att lyfta på själv, dock till priset att den är sladdrig och svårstängd då det veka locket gör det svårt att få låsets delar att mötas. Monteringen sker med klassiska u-byglar samt muttrar och hålen får man borra själv. Det var dock inga problem att fästa den på Subaruns aluminiumtakräcke. Förutom Montblanc var Biltema den enda boxen som gav upphov till vindbrus i motorvägsfart på just Subaru Levorg.

Artikelnummer: 34312
Volym: 450 l
Mått L/B/H: 2 200/800/360 mm
Uppmätt vikt/lastvikt: 16,8/50 kg
Pris: 2 299 kr

Betyg: 2

Calix 430 öppen (bild 1).
Calix 430 öppen (bild 1).
Calix 430 stängd (bild 2).
Calix 430 stängd (bild 2).

Calix är tillverkad av plast men är betydligt styvare än Biltemas dito. Öppningen av locket kan ske på båda sidor vilket underlättar vid lastning och lossning. Fästena löper i spår i boxens golv och greppar med dubbla hakar i takräcket genom att man drar i ett handtag på ovansidan (som ett spännband). Trots att fästena är av metall känns de lite rackliga och svårjusterade. Överlag är dock kvalitetsintrycket helt okej och det ligger väl i nivå med prislappen. Bland tillbehören noteras dels en lastmatta samt också LED-belysning – det sistnämnda en smart finess.

Artikelnummer: 1-430-GB-QG
Volym: 430 l
Mått L/B/H: 2 250/800/340 mm
Uppmätt vikt/lastvikt: 22,2/75 kg
Pris: 5 495 kr

Betyg: 3

GearOne öppen (bild 1).
GearOne öppen (bild 1).
GearOne stängd (bild 2).
GearOne stängd (bild 2).

Testets enda glasfiberbox är också testets näst tyngsta på 27,8 kilo. Den är också den dyraste, 9 495 kronor. Utförandet är klassiskt med locket ledat i boxens framkant och med dubbla gasdämpare som håller det uppe – superstabilt men inte så lättlastat. Fastsättningen sker med u-byglar som löper i spår i golvet. Till skillnad från övriga boxar är golvet helt plant och dessutom klätt med nålfiltsmatta vilket ger ett påkostat intryck. Dessutom är insidan vit vilket ljusar upp och gör det lätt att hitta rätt bland lasten. Kvalitetskänslan är mycket hög och för den som använder en takbox i jobbet finns knappast ett bättre val.

Artikelnummer: uppges ej
Volym: 550 l
Mått, L/B/H: 2 200/900/330 mm
Uppmätt vikt/lastvikt: 27,8/75 kg
Pris: 9 495 kr

Betyg: 4

Jula arjes 480 öppen (bild 1).
Jula arjes 480 öppen (bild 1).
Jula arjes 480 stängd (bild 2).
Jula arjes 480 stängd (bild 2).

Lättast, billigast och godkänd finish summerar de positiva egenskaperna hos Julas plastbox Arjes 480. Annars är den mycket tunn och väldigt sladdrig, Jula borde ha skippat funktionen att ha den öppningsbar åt båda hållen till förmån för mer plast – att jämföra den med GearOne blir lite som att jämföra en engångskniv med en förskärare. Fastsättningen sker med u-byglar i förmarkerade hål. Men byglarna var för smala för att passa Levorgs takräcke (som är ett normalbrett aluminiumtakräcke) så vi fick använda Biltemas byglar istället. Boxen är dessutom kort, under två meter, och lastar bara 50 kilo.

Artikelnummer: 616004
Volym: 480 l
Mått, L/B/H: 1 950/720/420 mm
Uppmätt vikt/lastvikt: 13,2/50 kg
Pris: 1 999 kr

Betyg: 1

Montblanc 650E öppen (bild 1).
Montblanc 650E öppen (bild 1).
Montblanc 650E stängd (bild 2).
Montblanc 650E stängd (bild 2).

Montblanc 650 är namnet till trots inte på 650 liter utan på 570 vilket gör den till testets rymligaste box, tätt följd av GearOne. Trots att den är tyngst i testet är den nästan lika sladdrig i locket som Biltema vilket gör att den kan vara svår att stänga. Locket är för övrigt öppningsbart åt båda håll. Fastsättningen sker med samma metod som hos Calix men trots att Montblanc använder plast i sina spännen fungerar de märkbart bättre, i övrigt är vi inte speciellt imponerade av Montblanc. Finishen är dock god och garantin är på tre år.

Artikelnummer: 732061
Volym: 570 l
Mått, L/B/H: 2 240/940/430 mm
Uppmätt vikt/lastvikt: 28,0/75 kg
Pris: 6 699 kr

Betyg: 2

Thule Flow öppen (bild 1).
Thule Flow öppen (bild 1).
Thule Flow stängd (bild 2).
Thule Flow stängd (bild 2).

Thule Flow är testets mest slimmade box, blott 310 millimeter är den lägst och den rymmer också minst – 400 liter. Kvaliteten går inte att anmärka på och tack vare de tajta måtten är konstruktionen stadig. Locket går att öppna åt båda håll och fastsättningen sker med hjälp av dubbla hakar som spänns åt med ett vred vilka tyvärr sticker upp väldigt mycket inne i boxen, vilket ytterligare hämmar lastförmågan. Vi gillar fem års garanti men bortsett från den har Thule Flow, med tanke på det höga priset, inte så mycket att komma med.

Artikelnummer: 606000
Volym: 400 l
Mått, L/B/H: 2 260/870/310 mm
Uppmätt vikt/lastvikt: 25,8/75 kg
Pris: 7 999 kr

Betyg: 3

Packline nx215 öppen (bild 1).
Packline nx215 öppen (bild 1).
Packline nx215 stängd (bild 2).
Packline nx215 stängd (bild 2).

Packline NX215 är en relativt ny box på marknaden. Finishen är mycket hög och trots att materialet är plast är den ganska nära GearOne i styvhet. Fastsättningen sker med hjälp av hakar som går att skjuta i spår i boxens undersida och som sedan spänns åt kring takräcket med ett vred – enkelt och tryggt. Locket öppnas samtidigt framåt och uppåt vilket gör att man kan lasta i och ur från tre håll samtidigt. En mycket smidig takbox som med genomtänkt funktion blir testets självklara vinnare.

Artikelnummer: B4073
Volym: 450 l
Mått, L/B/H: 2 150/880/360 mm
Uppmätt vikt/lastvikt: 24,8/75 kg
Pris: 8 449 kr

Betyg: 5 (bäst i test)

Taggar: Test

Sverige kan mycket väl vara världens takboxtätaste land. Framför allt kring sportlovsveckorna kryllar landsvägarna av boxar av alla möjliga slag och det av en god anledning, inget är varken billigare eller effektivare när det gäller att öka bilens lastutrymme. Dessutom är det miljövänligt, med en takbox i förrådet behöver man till vardags inte släpa runt på onödigt utrymme vilket sparar naturresurser i alla led.

Trots att en takbox är en förhållandevis billig investering i lastkapacitet kan det handla om mycket pengar när den ska inhandlas. Den dyraste boxen i testet kostar närmare 10 000 kronor vilket är nästan fem gånger så mycket som den billig

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

SÅ GJORDES TESTET

Alla boxar monterades på vår långtestbil Subaru Levorg och kördes en teststräcka i som mest 120 km/tim. Vi utsatte dem för högtryckstvätten samt bedömde hur de var att lasta i och ur, montera på och av samt det allmänna kvalitetsintrycket. Vi har dock inte tagit hänsyn till vindbrus eftersom det varierar från bil till bil.

Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra.
3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

SÅ ANVÄNDER DU TAKBOXEN PÅ RÄTT SÄTT

Rätt använd är en takbox ett både säkert och praktiskt sätt att transportera last. Några saker bör man dock tänka på som förare.

Var noggrann med maxvikt och lastfördelning, det gäller både i takboxen och i bilen. Lägg det tyngsta längst ned i bilen, det lättaste i boxen. Det är lätt att frestas till att använda takboxen som ett kylskåp för hela matpackningen inför fjällenveckan men stå emot, en för hög tyngdpunkt kan vara katastrofal vid exempelvis en undanmanöver.

Se också till att säkra lasten, alla boxar i testet har band för att hålla lasten på plats vid en eventuell kollision. Ingen krockkudde i världen hjälper mot utflygande skidor genom ett hål i takboxens nos och det är du som förare som bär ansvaret.

LEVERANTÖRER

Biltema, www.biltema.se, 077-520 00 00.

Calix, www.calix.se, 016-10 80 00.

GearOne, www.gearone.se, 08-759 54 00.

Jula, www.jula.se, 0511-34 20 00.

Mekonomen, www.mekonomen.se, 010-492 02 90.

Montblanc, www.montblancgroup.com/se, 033-22 27 00.

Packline, www.packline.se, 036-18 16 90.

Thule, www.thule.com/sv-se/se, 040-635 90 00.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.