Bild
Nästa artikel
Enbart 4,6 volt gör start omöjlig. Startkablar blir räddningen!
Enbart 4,6 volt gör start omöjlig. Startkablar blir räddningen!

Startkablar - friskt kopplat hälften vunnet

Test

Startkablar var förr något som fanns i varje bil. En modern bil är dock en riktig strömslukare och därför bör du ha ett set även i dag.

Det är mycket i en modern bil som drivs av elektricitet. Förutom startmotorn har vi belysning, klimatanläggning, multimediasystem och ibland också styrservo för att nämna några av förbrukarna. Enligt Trafikverket är 50 procent av bilresorna i Sverige under fem kilometer vilket ställer stora, ibland för stora, krav på bilbatteriets återuppladdning.

Ett bilbatteri är oftast ett blybatteri. Det innebär att batteriets poler är anslutna till plattor av bly och blyoxid som ligger i elektrolyt bestående av svavelsyra och vatten.

Det finns många olika typer av blybatterier. En bils startbatteri är optimerat för att lämna hög ström (en startmotor är ofta på flera hästkrafter) till skillnad från förbrukningsbatterier som inte kan lämna lika hög ström men istället tål en djupare urladdning.

Det är här vi har problemet. Många korta körsträckor kan leda till att batteriet sakta men säkert laddas ur. Då ett startbatteri kan skadas redan vid tioprocentig urladdning befinner man sig snart i en nedåtgående prestandaspiral då ett sjukt batteri både tar emot och behåller laddning sämre.

En klok preventiv åtgärd för den som kör korta sträckor är att underhållsladda sitt batteri, helst med en smart laddare med avsulfateringsfunktion. De går att hitta från runt 500 kronor vilket är en liten kostnad jämfört med ett nytt batteri.

Förr eller senare kommer dock den dagen när batteriet gjort sitt och då är startkablar din bästa vän. Visserligen är vi många som har någon form av assistansförsäkring men det bästa är att kunna kabla igång bilen med bara några minuters dröjsmål istället för att i sämsta fall vänta flera timmar. Ett blybatteris kapacitet faller drastiskt med temperaturen vilket leder till att de flesta batterier lämnar in när man som bäst behöver dem – på vintern.


Startkablar finns i många olika varianter och vi har testat åtta modeller av varierande pris och kvalitet.

Att tänka på är att en suv med stor motor behöver längre och grövre kablar än en småbil, det är alltså i hög grad det egna behovet som styr vilken modell som är tillräcklig för dig. En så kraftig kabel som möjligt är dock alltid att föredra.


Autoexperten

Startkablarna från Autoexperten levereras i en väska vilket gör dem enkla att transportera men skrymmande att förvara. Klämmorna är mycket kraftiga vilket ger god kontakt samtidigt som risken för att de lossnar minimeras. De är dessutom helt inkapslade vilket gör att risken för kortslutning blir låg. Presskopplingen mellan kabel och klämma är rejäl, dessutom ser ett extra kopparbleck till att klämmans båda käftar bidrar till kontakt med batteriet. Smidiga trots sin grova dimension, delvis tack vare smala käftar.

Artikelnummer: 35-182052
Längd angiven/uppmätt: 5/4,99 m
Kabelarea: 35 mm2
Max ström: 400 A
Vikt: 5,8 kg
Pris: 1 123 kr

Betyg: 4
 

Batteriexperten

Batteriexpressens startkablar är lika grova som Autoexpertens men ännu smidigare. Klämmorna är dock knappt godkända, de är av en vek plastkonstruktion som inte inger förtroende. Att de är av plast minimerar dock risken för kortslutning. Tyvärr bidrar bara ena käften till kontakten med batteriet vilket drar ned betyget ytterligare. Kopplingen mellan kabel och klämma övertygar dock, här bör inte föreligga någon risk för korrosion, ett annars vanligt problem på startkablar som förvaras i fuktiga miljöer.

Artikelnummer: TU1004
Längd angiven/uppmätt: 4,5/4,53 m
Kabelarea: 35 mm2
Max ström: Uppges ej
Vikt: 2,6 kg
Pris: 550 kr

Betyg: 2
 

Biltema

Biltemas modell är testets minsta kabel, arean är bara 10 mm2. Klämmorna är av samma typ, om än ännu vekare, som Batteriexpessens men på Biltemas kablar är det enkla utförandet mer ursäktat, särskilt med priset i beaktande. Kopplingen mellan kabel och klämma lämnar inget övrigt att önska. Däremot är kabeln i stelaste laget, särskilt när temperaturen närmar sig noll grader. Denna modell lämpar sig bäst för bilar med riktigt små motorer eller motorcyklar, Biltema har dock kraftigare varianter för den som önskar det.

Artikelnummer: 24-575
Längd angiven/uppmätt: 2,5/2,48 m
Kabelarea: 10 mm2
Max ström: 180 A
Vikt: 0,9 kg
Pris: 99,90 kr

Betyg: 3
 

Jula

Till skillnad från övriga kablar i testet har Julas variant LED-belysning som aktiveras när man öppnar klämman, en funktion man fastnar för direkt när man ska kabla igång en bil i mörkret. De drivs av utbytbara batterier. Kablarna är mjuka och följsamma, klämmorna är dock inte speciellt rejäla även om de är smidiga att använda. De använder bara ena käften som kontakt och dessutom kunde kopplingen mellan kabel och klämma vara bättre pressad. Däremot är klämman smal vilket gör det lätt att komma åt även i trånga utrymmen.

Artikelnummer: 608-097
Längd angiven/uppmätt: 3/2,97 m
Kabelarea: 16 mm2
Max ström: 400 A
Vikt: 1,1 kg
Pris: 179 kr

Betyg: 3
 

Lantbutiken

De kraftigaste startkablarna kommer från Lantbutiken som trots en kabelarea på 50 mm2 är de följsammaste i testet. Klämmorna är till skillnad från övriga medverkande gjutna och inte av formpressad plåt vilket ger överlägset störst kontaktyta mellan klämma och batteri. Käftarna är dessutom vinklade 45 grader mot handtaget vilket gör risken för att de ska lossna ännu mindre. Däremot är de i största laget i små utrymmen. Det enda som man med tanke på priset kunnat önska sig är att kopplingen mellan klämma och kabel skulle vara lödd.

Artikelnummer: EL-2721
Längd angiven/uppmätt: 6/5,96 m
Kabelarea: 50 mm2
Max ström: 500 A
Vikt: 8,1 kg
Pris: 1 995 kr

Betyg: 5 (bäst i test)
 

Mekonomen

Mekonomens kablar är följsamma och trots att klämmorna är av plast ger de ett gediget intryck som förutom att bara ena käften bidrar till kontakten mot batteriet inte gör oss besvikna. Likt Jula är de smala vilket gör det lätt att komma åt. Kopplingen mellan kabel och klämma kunde vara bättre pressad, här finns en risk för korrosion. Överlag är detta testets med prisvärda startkablar, även om förvaringspåsens dragkedja likt Biltemas gick sönder på en gång. Mekonomen uppger varken längd eller maximal ström.

Artikelnummer: 40-615425
Längd angiven/uppmätt: 3,49 m
Kabelarea: 25 mm2
Max ström: Uppges ej
Vikt: 1,7 kg
Pris: 189 kr
Betyg 3
 

OKQ8

Med en kabelarea på 25 mm2 tillhör OKQ8:s startkablar de stelare i testet, nästan i nivå med Biltema. Klämmorna är även här av plast och med kontakt bara med ena käften. Däremot är käftens utformning sådan att den med hjälp av en extra fjädrande platta (tänk tunga) ger stor kontaktyta mot batteriets pol. Det gäller dock att få till vinkeln på klämman samt att putsa bort oxid eftersom käftarnas tänder inte penetrerar lika lätt. Jämfört med sin närmaste motsvarighet, Mekonomen, är det tveksamt om prisskillnaden är motiverad.

Artikelnummer: 799278296
Längd angiven/uppmätt: 3,5/3,50 m
Kabelarea: 25 mm2
Max ström: 350 A
Vikt: 1,8 kg
Pris: 349 kr

Betyg: 3
 

Skruvat.se

Skruvat.se uppger ingen kabelarea men vi har uppmätt den till cirka 35 mm2. Kabeln är ganska följsam i rumstemperatur men stelnar när man närmar sig noll. Klämmorna är av pressad plåt men inte inplastade utan lackerade vilket gör att risken för kortslutning ökar. Trots plåtkonstruktionen får man inte matning till mer än en av käftarna. Käftarnas tänder är vassa och ger bra grepp trots att klämman upplevs som vek. Däremot blir kontaktytan mot batteripolen ganska liten, de 500 ampere som kablarna uppges klara tar vi med en nypa salt.

Artikelnummer: 200094
Längd angiven/uppmätt: 4,5/4,47 m
Kabelarea: Uppges ej
Max ström: 500 A
Vikt: 2,9 kg
Pris: 249 kr

Betyg: 1

Taggar: Test

Det är mycket i en modern bil som drivs av elektricitet. Förutom startmotorn har vi belysning, klimatanläggning, multimediasystem och ibland också styrservo för att nämna några av förbrukarna. Enligt Trafikverket är 50 procent av bilresorna i Sverige under fem kilometer vilket ställer stora, ibland för stora, krav på bilbatteriets återuppladdning.

Ett bilbatteri är oftast ett blybatteri. Det innebär att batteriets poler är anslutna till plattor av bly och blyoxid som ligger i elektrolyt bestående av svavelsyra och vatten.

Det finns många olika typer av blybatterier. En bils startbatteri är optimerat för att lämna hög ström (en startmotor är ofta på flera hästkrafter) till skillnad från förbrukningsbatterier som inte kan lämna lika hög ström men istället tål en djupare urladdning.

Det är här vi har problemet. Många korta körsträckor kan leda till att batteriet sakta men säkert laddas ur. Då ett startbatteri kan skadas redan vid tioprocentig urladdning befinner man sig snart i en nedåtgående prestandaspiral då ett sjukt batteri både tar emot och behåller laddning sämre.

En klok preventiv åtgärd för den som kör korta sträckor

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

ANVÄND STARTKABLARNA RÄTT OCH SÄKERT

Ett bilbatteri innehåller mycket energi och ett vårdslöst hanterande av startkablar kan få förödande konsekvenser. Rätt anslutningsmetod är att börja med den avstängda hjälpande bilens pluspol, därefter det tomma batteriets pluspol, hjälpbilens minuspol och sist en jordpunkt på hjälpta bilens chassi. Det går att koppla till det tomma batteriets minuspol men det kan ge upphov till en gnista så det rekommenderas inte. Var noga med att inte kortsluta kablarna mot varandra eller pluskabeln mot bilens chassi. Starta därefter hjälpbilen och låt dess generator ladda det tomma batteriet åtminstone ett par minuter, ju längre desto bättre. Starta sedan den hjälpta bilen och koppla därefter bort kablarna i omvänd ordning.

SÅ GJORDES TESTET

Vi har tagit hänsyn till kabel-area, längd samt kabelklämmornas utformning med fokus på hur bra de greppar på batteripolerna. Stor vikt har också lagts vid hur kablarna är att arbeta med, särskilt ur ett säkerhetsperspektiv.

Betygskala: 5 = Utmärkt.
4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

LEVERANTÖRER

Autoexperten, www.autoexperten.se, 08-92 33 34.

Batteriexpressen, www.batteriexpressen.se, 08-35 29 50.

Biltema, www.biltema.se, 077-520 00 00.

Jula, www.jula.se, 0511-34 20 00.

Lantbutiken, www.lantbutiken.se, 0371-134 11.

Mekonomen, www.mekonomen.se, 010- 492 02 90.

OKQ8, www.okq8.se, 020-65 65 65.

Skruvat, www.skruvat.se, 08-120 204 20.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.