Nästa artikel
Scout - en riktig klättrare
Test

Scout - en riktig klättrare

Publicerad 16 augusti 2007 (uppdaterad 10 september 2019)
En vanlig kombi, men med fyrhjulsdrift och högre frigångshöjd - det bästa av två världar! Skoda Octavia Scout och Subaru Outback tar sig fram som terrängbilar i skogen men ute på vägen är de lika stadiga och bekväma som andra kombibilar.  Subaru hittade på konceptet, men Skoda har utvecklat det bäst.

Med hög markfrigång och fyrhjulsdrift är Skoda Octavia Scout och Subaru Outback ett par av de mest kompetenta kombibilar som går att köpa för under 300 000 kr. Båda klarar riktigt usla vägar och väglag och är härligt trygga att köra under alla förhållanden.

Subaru har Sveriges mest nöjda bilägare, men jämfört med Skoda Scout kostar den mer att både köpa och driva. Utrustningen är inte generös. Dragkrok kostar extra och bilen kan också behöva en rostskyddsbehandling. Subaru ger visserligen fri service i tre år eller 4 500 mil, men sen kan det bli dyrt att äga en Outback.

Skoda Scout framstår på alla sätt som en modernare bil som är överdådigt utrustad för sitt pris. Den är i särklass bäst anpassad för att köras på dåliga vägar och levereras med dragkrok som standard. Scouten innehåller också många kluriga detaljer som visar att Skoda verkligen har tänkt igenom vad som kan underlätta livet för bilägarna.    

Skoda Scout är med andra ord det bästa köpet för den som söker en måttligt dyr bil som förenar SUV:ens förmåga att ta sig fram med familjekombins komfort. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.