Nästa artikel
Rosttest: Volvo XC60 (2017)
Rost

Rosttest: Volvo XC60 (2017)

Publicerad 31 augusti 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Volvo XC60.
Sättet man valt att konstruera undersidan av bilen på kan bli påfrestande för vissa komponenter. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Motorhuv och framskärmar av aluminium, baklucka av plast, övrig kaross av stålplåt. Bra stänklappar. Dörrar med invändig behandling, tveksam skarvtätning. Nederkant av dörrar har smutssamlande list. Bakdörrarna bildar del av bakre skärmkanten, en konstruktion som samlar smuts.

Plastskivor täcker underredet som har bra slitskydd på utsatta ställen, men flera skarvar saknar tätning. Sparsam behandling i balkarna. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. Aluminium i länkarmar fram/bak och i fjädertornen fram. Bromsrör, bränslerör och diverse elmoduler fästade i plastsköld undertill, en potentiellt utsatt lösning.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-08-31 18:08
Styggavargen

På en sådan här dyr bil borde rostskyddet kunna vara lite bättre tycker jag.

#2 • 2017-08-31 21:43
CEAT

Det är ingen mening med rosttesten ni gör. Innan det blir rost så är bilen en avdankad övningskörningsbil som ändå är påväg till tippen.

#3 • 2017-09-01 07:39
Lasse J

Ett försök att profitera på sitt tidigare goda rykte. Med tiden kommer verkligheten ikapp.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-01 21:20
Peter B

Ett normalt rostskydd skulle jag säga, en trea är ju ett medelbetyg. Är ganska övertygad om att rosten inte kommer att vara det som tar dessas bilar.. Volvo har nog som många andra tillverkare gjort en kalkyl på detta.. Varför ha ett rostskydd som står sig 15-20 år när resten av bilen ändå lär vara uttjänt vid det laget..

#5 • 2017-09-02 22:41
Raphael

Helt klart har Volvo "kostnadsoptimerat" rostskyddet, förr så strävade Volvo efter bäst rostskydd - men nu är det "tillräckligt bra". Jag tror det beror mycket på ägaren Geely. Volvo har blivit som vilket annat märke som helst, inte längre något som sticker ut. En bil i mängden, premiummängden.

#6 • 2017-09-01 05:24
milkylainen

Nu har Volvo sagt att de vet vad de håller på med i just det här sammanhanget.
Personligen håller jag med vissa andra, att på en sånhär dyr bil borde det vara hängslen och livrem.
Om det blir rost på de här bilarna i förtid kommer det bli löjligt pinsamt för Volvo.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.