Bild
Nästa artikel
Volvo V60 Cross Country.

Rosttest: Volvo V60 Cross Country (2019)

Rost

Extremt stora dräneringshål i dörrarna. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
V60 CC har motorhuv av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Aluminium används i länkarmar fram, undre länkarmar bak, ”krockbalk” fram, i fjäderbensholkarna fram och delvis i avgassystemet. Bakluckan har dålig tätning av skarvar, men dörrarna är desto bättre och de är dessutom behandlade invändigt. Dräneringshålen i dem är extremt stora.

Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Under de senare finns illa tätade skarvar. Bra bakre skärmkanter som inte samlar smuts. Underredet täcks av stora plastsköldar, under vilka det finns slitskydd på vissa ställen. Balkarna under bilen saknar invändig behandling.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om:

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2019-05-03 14:52

Uselt av Volvo att ha ett dåligt rostskydd på en så dyr "premium" bil. Volvo har sedan generationsskiftet på sina bilmodeller tagit ett stort steg tillbaka gällande rostskydd-det var bra på de flesta föregående modeller. jag skulle aldrig acceptera det på en bil i denna prisklass, men de lever gott på tjänstebilsmarknaden och där bryr sig väl ingen om rostskydd.

#2
2019-05-03 15:56

Stänkskydd fram? Varför kommenteras det bara på enstaka bilar?
Volvo har sänkt sig rejält, och är nu långt från V70N som var ett föredöme.

#3
2019-05-03 15:59

Vad som är dåligt och dåligt är nog bättre för gemene man att avgöra. Jag har aldrig funnit ViB's rosttester som speciellt verklighetsanknytna. Jag har haft bilar som varit uppåt 10 år gamla med betyget 2 enligt ViB men jag har inte sett någon rost på dessa.
Tänk på alla stackars Japanska bilar som får idel 2'or i rosttesterna, dom borde ju vara uppätna om 10 år. Något jag har svårt att tro.

#4
2019-05-03 19:32

Nu har man ju klagat på Volvo rostskydd på SPA-bilarna sen de kom ut.
Första XC90 kom väl ut i 2015. Det är typ 3 år sen.
Hur mycket rost hittar man på dem?

När Mercedes en gång i tiden lovade "livstids rostgaranti" var ju halva bilen borta efter 6 år...

#5
2019-05-03 22:31

Det ska väl vara någon riktig miss för att det ska finnas synlig rost efter 3 år (fast det är väl snarare 4-5 sen XC90 kom nu?). Men tråkigt att skyddet verkar vara sämre än tidigare.

#6
2019-05-03 22:53

K_Klabbe: Ska väl inte till någon specifik miss överhuvudtaget? Många bilar med undermåeligt skydd börjar rosta inom den tiden. Min Passat har definitivt rost t.ex. SAAB:ar jag haft har också haft rost på 5 år. Volvo med. Audi.. BMW, Mercedes... osv. Finns gott om bilar som börjar rosta på 3-5år. Premium eller inte.

Min fråga är: Om man granskar de tidiga SPA XC90 och hittar rost redan, ja då lär det inte vara så lovande. Så frågan är hur det ser ut?

#7
2019-05-03 22:58

Usch det var inte bra. Nästan Toyota klass. Nåja jag byter ju vart tredje år..

#9
2019-05-04 09:59

Lugnt ...

#10
2019-05-08 13:05

Hahah xD Fjäderbensholkar - är det fackspråk? ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.