Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volkswagen Touran 1,6 FSI (2008)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Touran får nöja sig med en trea i betyg. På minussidan noteras att VW bantat bort limningen i fogarna på dörrar, huv och baklucka. Dessutom saknas invändig behandling i motorhuven och slitskyddet under bilen är ersatt av plastsköldar, som inte håller fukten borta lika bra som ett traditionellt PVC-skikt. Under bilen finns även många otätade skarvar och Touran saknar, liksom Scénic, stänklappar.

Mer positivt är att VW:n är gediget behandlad i balkarna under bilen. Invändig behandling finns i dörrar och baklucka och innerskärmarna både fram och bak är bra. Samma sak gäller skärmkanterna bak, som är konstruerade för att inte samla på sig smuts och fukt.

Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea sedan det visat sig att limtätningarna, framför allt i huv, men också i skarvar för baklucka och dörrar har dålig vidhäftning.  Möjlig orsak är också dålig vidhäftning av grundfärgen. Bilar med gastankar, dolda under plastsköldar, är också rostfällor.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.