Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volkswagen Tiguan TDI 140 (2008)

Rost

Volkswagen har länge utmärkt sig för gott rostskydd och Tiguan är inget undantag.  Tätningarna är välgjorda och hålrummen under bilen har behandlats med vax.

En bred och väl ventilerad list skyddar dörrarnas nederkant. Som många moderna bilar har även Tiguan innerskärmar av filt baktill. Dessa blir visserligen våta, men listigt konstruerade skärmkanter står emot den skadliga fukten. Sparklådornas skarvar skyddas av rejäla stänkskydd vid framhjulen.

Underredet täcks av stora plastsköldar. Under dessa samlas en del grus som bör rensas bort med jämna mellanrum. Även under plastkanterna runt hjulhusen lagras en del lort, men noggranna tätningar minskar rostrisken.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Rosttest: Volkswagen Tiguan TDI 140 (2008)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.