Bild
Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen T-Roc (2019)

Rosttest: Volkswagen T-Roc (2019)

Rost

Så bra är rostskyddet i Volkswagen T-Roc.

Karossen är uteslutande av stålplåt. Alla skarvar i motorhuv, baklucka och dörrar har välgjorda tätningar med PVC-fog. Invändig skyddsbehandling finns i dörrarna men inte i motorhuv eller baklucka. Innerskärmar av plast fram och bak. Underredet täcks av stora plastsköldar. Under dem och bakom innerskärmarna saknas all form av slitskydd. 

I övrigt ett bra slitskydd med väl tätade skarvar. Trösklarna har en nedåtvänd skarv som är väl tätad. Balkarna under bilen har invändig behandling, de bakre hjulhuskanterna är utformade för att inte samla fukt och smuts. Hjulupphängningar av stål.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3,5

Karossen är uteslutande av stålplåt. Alla skarvar i motorhuv, baklucka och dörrar har välgjorda tätningar med PVC-fog. Invändig skyddsbehandling finns i dörrarna men inte i motorhuv eller baklucka. Innerskärmar av plast fram och bak. Underredet täcks av stora plastsköldar. Under dem och bakom innerskärmarna saknas all form av slitskydd. 

I övrigt ett bra slitskydd med väl tätade skarvar. Trösklarna har en nedåtvänd skarv som är väl tätad. Balkarna under bilen har invändig behandling, de bakre hjulhuskanterna är utformade för att inte samla fukt och smuts. Hjulupphängningar av stål.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3,5

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.