Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Volkswagen Polo (2019)

Publicerad 5 april 2019 (uppdaterad 5 april 2019)
Volkswagen Polo.
Tröskellådornas nedåtvända är inåtflyttade för att inte hamna i hjulsprutet. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Kaross av stålplåt. Invändig behandling finns i dörrar men saknas i huv och baklucka. Huv, baklucka och dörrar är dock väl tätade ut i hörnen. Balkarna under bilen har en mycket välgjord inre behandling. Tröskellådornas nedåtvända skarvar är bra tätade och inåtflyttade för att inte hamna i hjulsprutet.

Stora delar av underredet täcks av plastkåpor, under dessa saknas behandling, men alla synliga ytor har ett bra slitskydd, väl utförd tätning håller fukten från skarvarna. Skärmkanterna bak har en bra, icke smutssamlande konstruktion med innerskärmar av plast som sprutskydd. I de bakre hjulhusen används innerskärmar av filtmaterial. 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1 • 2019-04-05 13:55
hultarn

Främre stänkskydd finns som tillval....? Eller finns de från början?
Varför ska det vara så svårt att upplysa om det?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.