Bild
Nästa artikel

Rosttest: VOLKSWAGEN Polo (2009)

Rost
Bilarna är besiktade av Rostskyddsmetoder AB.

VW Polo behöver ingen extra behandling för svenska marknaden. Fabriken har ett väl fungerande rostskyddsprogram som omfattar väl förslutna skarvar och vax i alla utsatta hålrum. Att behandlingen är välgjord går att se: Vaxet har runnit ut ur sparklådorna.

Underredet täcks av plastsköldar och under dessa saknas slitskydd. Det går också att hitta en och annan otätad skarv under sköldarna, men den invändiga behandlingen ger ändå gott skydd mot rostangrepp.

- Volkswagen har den bästa vaxbehandlingen av alla biltillverkare och Polo är inget undantag, konstaterar Vi Bilägares rostexpert och ger en fyra i betyg, trots att bilen saknar stänklappar vid framhjulen.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.