Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volkswagen Phaeton (2002)

Rost

VW Phaeton har goda förutsättningar att klara sig länge utan allvarliga rostproblem. Bilen är gediget konstruerad med få skarvar i kaross och underrede. Dessutom har VW flitigt använt sig av material som inte kan rosta. Framskärmar, reservhjulsbalja och bränsletank är av plast medan dörrar, motorhuv och baklucka är gjorda i aluminium.

Resten av karossen är dubbelsidigt galvaniserad. Behandlingen med rostskyddsmedel i hålrum och balkar är omsorgsfull och det heltäckande PVC-slitskyddet under bilen håller hög kvalitet.

– Allvarligaste missen är de bakre innerskärmarna. De är av filt, ett material som binder fukt och på sikt kan orsaka rostangrepp, konstaterar ViB:s rostskyddsexpert Thomas Widström.

Men trots det, och att stänklappar fram saknas, ger han VW:s nya lyxbil högsta möjliga betyg, en femma.

– VW tar seriöst på rostproblemen och bortsett från de olycksaliga filtskärmarna är Phaeton ett utmärkt exempel på hur en bil ska vara rustad för att klara vårt svenska klimat.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.