Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volkswagen Passat CC TSI 160 (2008)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

VW Passat är byggd helt i plåt men rostskyddad enligt  VW:s erkänt goda traditioner. Det betyder att utsatta skarvar är väl tätade och att såväl balksystemet under bilen som huv och dörrar har fått invändig behandling med vax.

Plastsköldar ger ett extra skydd för underredet. Sparklådornas skarvar är visserligen vända nedåt på traditionellt vis men de skyddas av plastlister. Ett par små stänklappar bakom framhjulen tar udden av det värsta sprutet.

Avgassystemet är rostfritt. Innerskärmar av filt baktill ger minus i protokollet.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en tvåa sedan det visat sig att limtätningarna, framför allt i huv, men också i skarvar för baklucka och dörrar har dålig vidhäftning.  Möjlig orsak är också dålig vidhäftning av grundfärgen. Bilar med gastankar, dolda under plastsköldar, är också rostfällor.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.