Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Passat Alltrack (2018)
Rost

Rosttest: Volkswagen Passat Alltrack (2018)

Publicerad 23 februari 2018 (uppdaterad 10 april 2018)
Volkswagen Passat Alltrack.
Föredömlig vaxbehandling, men fuktsamlande filtskivor finns. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålplåt. Skarvarna i motorhuv och dörrar är ordentligt tätade, motorhuven har dessutom rejäla ventilationsslitsar. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Skärmkanter bak utan smutssamlande hylla. Vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt.

Stora delar av underredet och hela reservhjulsbaljan täcks av filtskivor som också drar åt sig fukt. Balkarna under bilen har föredömlig invändig vaxbehandling och alla skarvar i underredet är ordentligt tätade. Alltrack har märkligt nog inget slitskydd under täckskivorna, vilket finns på vanliga Passat.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-23 13:51
N-iklas

"Stora delar av underredet och hela reservhjulsbaljan täcks av filtskivor som också drar åt sig fukt."
"Vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt."

Eftersom detta är något inte flertalet har och det i grunden är dåligt med så oerhört omfattande mängder fuktsugande material, är det värt att kritisera, detta förstör det övriga som ser bra ut, dumt agerande.
Betyget borde vara 3.5, inte bra nog för 4, speciellt som någon del av karossen i aluminium också saknas.

#2 • Uppdaterat: 2018-02-23 16:16
Axa

Niklas
Utifrån mina egna helt teoretiska undersökningar borde betyget bli 3,78351

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.