Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Passat (2016)
Rost

Rosttest: Volkswagen Passat (2016)

Publicerad 22 november 2016 (uppdaterad 5 december 2016)
Ordentliga tätningar och ventilation ger Passat ett bra betyg i Vi Bilägares rosttest. Men full pott blir det inte den här gången.

Passat har kaross helt av stålplåt. Skarvarna i motorhuv och dörrar är genomgående ordentligt tätade och motorhuven har dessutom rejäla ventilationsslitsar. Innerskärmarna fram är av plast medan de bakre är av filtmaterial. Skärmkanterna bak är bra, utan smutssamlande hylla. Men vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt.

Underredet täcks till stora delar av filtskivor som också drar åt sig fukt. Balkarna under bilen har dock en föredömlig invändig vaxbehandling och alla skarvar i underredet är väl tätade. Bilen är dessutom rostskyddad under täckskivorna.

Rostsyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-22 10:35
Vidstige

Med tanke på att Vi bilägare hela tiden lägger upp dessa rosttester som nyheter, vad hände med utvärderingen av den stora rost skandalen på Golf i våras och betygsrevidering. Kan man förvänta sig samma problem på en 8 år gammal Passat som man såg på Golf?

#2 • Uppdaterat: 2016-11-22 12:36
HT19

Bra jobbat VW. Renast motorer och bra roskskydd!
Snygg är den oxå!

#3 • Uppdaterat: 2016-11-22 18:31
HT19

Hubabuben ta av dig Toyota glasögonen så kommer en helt ny värld öppnas för dig...

#4 • Uppdaterat: 2016-11-22 20:09
Pi

Givetvis har en bil som varit i trafik hela 3 månader galvsläpp. Måste vara så att Hubbabubbabubben har röntgenblick...:)

#5 • Uppdaterat: 2016-11-23 16:29
N-iklas

Så lägre ljudnivå kommer på bekostnad av rostskyddet med filtmaterial lite överallt som suger till sig fukt.
Finns det verkligen ingen annan teknik?

Enkelt att i dag avvisa rostrisk med blött material på en ny bil... men vänta 10-15 år, då ser det nog annorlunda ut...
Dessa "filtar" suger ju troligen inte bara upp rent "vatten" utan självklart också "saltvatten" från saltade vägar på vintern...

Så saltindränkta filtar lite här och där i bilen - bra grej?

#6 • Uppdaterat: 2016-11-23 20:57
George

Volvo anser att deras V90/S90 är mer premium än Passat. Osvenskt och osmakligt med denna nya skrytsamhet som säkert kommer öster ifrån. Men i rosttestet är det annorlunda. Prata går ju men vad som döljer sig under ytan är något annat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.