Bild
Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Jetta 2,0 FSi Sportline

Rosttest: Volkswagen Jetta 2,0 FSi Sportline

Rost

Jetta är byggd helt i stålplåt som är helförzinkad. VW lämnar 12 års rostskyddsgaranti utan krav på efterbehandling. Motorhuv och baklucka har skarvar som är bra limmade men är obehandlade inuti. Framskärmarna är konstruerade så att de luftas och är försedda med innerskärmar i plast. Stänklappar saknas.

Dörrarna är ihopmonterade med skruv och är lackerade även på insidan, dock ej rostskyddsbehandlade. Filtinnerskärmar bak tyvärr men med bra skärmkonstruktion utan smutssamlande hylla.

Bränsletank och påfyllnngsrör är av plast. Bakvagnen har många otätade skarvar. Undersidan delvis täckt av plastsköldar. Under dem är plåten endast lackerad, ej rostskyddad. Hålrum och balkar har bra vaxbehandling inuti.

"Det är inte dåligt men inte lika bra som tidigare", anser Thomas Widström.

Förzinkningen skyddar otätade skarvar, men den förbrukas och till slut blir det rost. Det blir inte längre högsta betyg för Jetta.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.