Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf TSI 122
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf TSI 122

Publicerad 23 februari 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Underredet skyddas av plastsköldar och hålrummen är rikligt behandlade med vax. Även dörrarna har invändig vaxbehandling och noga tätade plåtskarvar.

Bakom framhjulen sitter stänklappar som skyddar underredet mot grussprut. Skärmkanterna bak är vikta på ett sätt som inte samlar smuts. Minus blir det för innerskärmarna bak som är av pressad textil och drar åt sig fukt.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea, med historisk koppling till konstruktionens med de främre plastinnerskärmarnas montering innanför skärmkanten, som fallet är med VW Golf generation V. Tröskellådorna är i riskzonen när saltblandning och fukt letar sig in i hålrummen, men ej ut. Grundfärgens vidhäftning är en osäkerhetsfaktor.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf TSI 122
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.