Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen e-Golf (2018)
Rost

Rosttest: Volkswagen e-Golf (2018)

Publicerad 12 juni 2018 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Volkswagen e-Golf.
Bra blästringsskydd, trots att stänklappar saknas. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
VW e-Golf är ur rostskyddssynvinkel byggd på ungefär samma sätt som en vanlig Golf. Karossen är av stålplåt och har genomgående mycket väl utförda skarvar/limningar för olika ytor i motorhuv, dörrar och baklucka.

Motorhuvens insida är obehandlad men ventilationen är god. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. Bra blästerskydd mot trösklarna fram, trots att stänklappar saknas. Underredet täcks av sköldar av filtmaterial som kan samla fukt, men den främre som skyddar batteripaketet är av plast. Väl utförd skyddsbehandling i alla hålrum under bilen. Tätningen vid vindrutestolpar/dörrar är av fuktsugande skumplast.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-06-12 15:13
HT19

Oj en 4a. Nu blir nog Toyota ägarna arga..

#2 • Uppdaterat: 2018-06-12 17:36
GF

Toppenbra att VW och Skoda har betyg 4 :-)

#3 • Uppdaterat: 2018-06-13 08:07
Axa

Shogun
Det var väl en artikel i ViB där de krocktestade en äldre ”rostig” Golf och blev förvånade att den klarade sig så bra i testet. Den testade Mazdan gick det sämre för....

#4 • Uppdaterat: 2018-06-13 08:50
Swemba

@Shogun, du får läsa ordentligt!
"Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet."

#5 • Uppdaterat: 2018-06-13 11:23
Pi

Fast så "utav h...e" rostar dom nog ändå inte - det är i alla fall mina egna erfarenheter av Golf-ägande och efter att ha sett flera av mina tidigare VW-bilar i trafiken flera år senare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.