Bild
Nästa artikel

Rosttest: Toyota RAV4 Executive+ (2006)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Kaross är helt i stål. Huvens framkant, dörrarnas nederkant och bakdörrens nederkant är behandlade och limmade utom i ytterhörn. Bakdörren omsluter yttre delen av hjulhuset vilket innebär att bilägaren måste vara noga med att hålla kanten ren.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Kaross är helt i stål. Huvens framkant, dörrarnas nederkant och bakdörrens nederkant är behandlade och limmade utom i ytterhörn. Bakdörren omsluter yttre delen av hjulhuset vilket innebär att bilägaren måste vara noga med att hålla kanten ren.

Grus och väta kan samlas mellan dörr och hjulhus. RAV4 har innerskärm fram och hjulhuset är delvis behandlat, dock inte i fjäderbenshuset. Bak är hjulhuset endast behandlat med något slitskydd, innerskärm saknas. Undertill saknas rostskyddsbehandling helt och hållet. De flesta karosskarvar är limmade, men inte alla. Hålrum är obehandlade. Bränsletank är av plåt.

- Det här anser vi inte vara ett tillräckligt bra skydd, kommenterar Håkan Johansson.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Toyota RAV4

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.