Bild
Nästa artikel

Rosttest: Toyota Corolla (2000)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Sedan 1999 görs en extra behandling i svensk importhamn på alla Toyota-modeller. Slitskyddet på bottenplattan förstärks.Corolla har plåttank som är efterbehandlad. Tankens skarvar är vikta uppåt, en inte helt lyckad konstruktion. På vår testbil var dessa skarvar obehandlade.

Ökad vaxbehandling i hålrummen, motorhuven, bakluckan, dörrarnas nederkanter men måttliga mängder i tröskellådorna. I de bakre balkarna finns ingen behandling. Oroshärdar är skärmkanterna bak och tröskellådans skarv.
Positivt är att behandling numer också finns vid fjäderbenstallrikarna och bakom innerskärmarna fram. Detta behövs, eftersom innerskärmarna är tunna och fladdriga.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Toyota Corolla

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.