Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Suzuki Vitara 2015

Publicerad 16 september 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Suzuki Vitara får plus i protokollet för godkänd tätning av skarvar och bra skärmkonstruktion. Men det finns missar och fuktfällor. Läs mer i rosttestet.
Vitara är helt och hållet tillverkad av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade, men med några missar. Skarvar är tätade genom limning. Framtill skyddar innerskärmar av hårdplast, men i framskärmarna finns också ljudabsorberande plastmaterial som samlar fukt.

Bak har Vitara innerskärmar av filtmaterial. Skärmkonstruktionen är bra utförd utan smutssamlande kant. Bottenplattan skyddas av plastsköldar. Slitskydd saknas liksom behandling i balkar och hålrum. Liten risk för blästring av dörrar och bakskärmar.

Bränsletank i plast med påfyllning via gummislang nedtill. Dörrtrösklar är skyddade av en plastlist.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.