Nästa artikel
Rosttest: Subaru Justy 1,0S (2007)
Rost

Rosttest: Subaru Justy 1,0S (2007)

Publicerad 11 december 2007 (uppdaterad 28 november 2016)

Både Subaru och Toyota ger tolv års rostskyddsgaranti men ingen av bilarna är preparerad för att hålla rosten borta så länge. Ett rätt vältäckande slitlager av PVC undertill räddar Subaru Justy från att få det sämsta rostbetyg som finns. Resten av bilen är praktiskt taget oskyddad.

Det går inte att hitta spår av någon inre behandling någonstans. Konstruktionen är tämligen gammaldags och innehåller flera rostfällor. Fjäderholkarna fram – där smuts och vatten från hjulen stänker upp – är exempelvis bara skyddade av grundlack.

Påfyllningsröret till bränsletanken sitter mitt i sprutet från vänster bakhjul. Innerskärmar saknas bak. Tanken är av plåt. Sparklådorna har en nedåtvänd skarv som blästras av sprut från framhjulen. Några stänklappar finns inte, men går att köpa som tillbehör.

– Rosten kanske inte kommer att synas utanpå så fort, men inuti balkar och hålrum får den snart fäste, bedömer Vi Bilägares rostexpert och ger Subaru

Justy en tvåa i betyg. Lika dåligt – med en tvåa i betyg – klarar Toyota Aygo rostskyddsbedömningen. Den har inte ens ett slitlager undertill. Innerskärmar saknas bak, fram är de av tvivelaktig kvalitet. Bilen höjer sig emellertid över bottenbetyget genom att bakluckan är av glas och att dörrar och motorhuv tätats och fått invändig behandling.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Justy 1,0S
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.