Bild
Nästa artikel

Rosttest: SKODA Octavia Scout

Rost


Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Scout-karossen är konstruerad för
att stå emot rostangrepp och dessutom helgalvad. Karossens sidor är pressade i
ett stycke utan skarvar. Dörrarnas fogar är ordentligt tätade med lim och inuti
finns skyddande vax.





Underredet täcks av plastsköldar.
Det är ett tveksamt skydd. Mellan sköldar och underrede samlas högvis med vått
grus och lort. Balksystemet under bilen har emellertid behandlats inuti, men
vissa skarvar saknar tätning.









Sparklådornas skarv ligger
åtminstone utanför de smuttsamlande plastsköldarna, men träffas av sprutet från
hjulen. Stänkskydd saknas. Alla innerskärmar är av ett
filtliknande material som suger åt sig fukt. Under skärmarna finns dock ett
vaxlager som ger ett visst skydd.





Det finns tveksamheter i
rostskyddet, men Skoda Octavia Scout har en bra grundkonstruktion och får en
fyra i rostskyddsbetyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år.



Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Skoda Octavia

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.