Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Fabia är bra rostskyddsbehandlad, precis som övriga bilar från VW-koncernen. Karossen är helgalvaniserad och det finns rikligt med skyddande vax i balkar, dörrar och skärmkanter. Även konstruktionen är, enligt Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström, mycket bra. Skärmkanterna är raka, utan fickor som samlar smuts, och det finns stora dräneringshål i fjäderbenstallrikarna.
Plus blir det även för att underredet fått en heltäckande PVC-behandling samt att Fabia har bränsletank i plast och vettigt utformade innerskärmar både fram och bak.
Det som hindrar den nya Skodan från ett toppbetyg är att vaxbehandling saknas i motorhuvens och bakluckans hålrum och skarvar.
Rostskyddsgaranti: 10 år.
Nästa artikel
Rosttest: Skoda Fabia 1.4 MPI Classic (2000)
Rosttest: Skoda Fabia 1.4 MPI Classic (2000)
Rost
Kommentarer