Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Fabia är bra rostskyddsbehandlad, precis som övriga bilar från VW-koncernen. Karossen är helgalvaniserad och det finns rikligt med skyddande vax i balkar, dörrar och skärmkanter. Även konstruktionen är, enligt Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström, mycket bra. Skärmkanterna är raka, utan fickor som samlar smuts, och det finns stora dräneringshål i fjäderbenstallrikarna.
Plus blir det även för att underredet fått en heltäckande PVC-behandling samt att Fabia har bränsletank i plast och vettigt utformade innerskärmar både fram och bak.
Det som hindrar den nya Skodan från ett toppbetyg är att vaxbehandling saknas i motorhuvens och bakluckans hålrum och skarvar.
Rostskyddsgaranti: 10 år.
Nästa artikel
Rosttest: Skoda Fabia 1.4 MPI Classic (2000)
Rosttest: Skoda Fabia 1.4 MPI Classic (2000)
Rost
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.