Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Seat Mii (2014)

Publicerad 30 september 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
Rostskyddet på Seat Mii får inte toppbetyg men klart godkänt.
Seat Mii har bra tätningar och ordentligt med slitskydd i form av PVC men bakluckans dränering är tveksam.

Kaross genomgående av stålplåt. Invändig behandling saknas i motorhuv och baklucka, men alla tätningar är väl utförda, även ute i hörnen. Bakluckans dränering via ”gummiploppar” är tveksam. Dörrarna är väl tätade och har ordentlig vaxbehandling på insidan.
 
De bakre skärmkanterna
är av ej smutssamlande konstruktion. Innerskärmar bak saknas men slitskyddet i form av PVC är rikligt och ordentligt anbringat (se bild). Viss blästringsrisk i bakskärmarnas framkant. Hålrummen under bilen är ordentligt vaxbehandlade och samtliga skarvar har noggrann tätning. Slitskydd av PVC. Minus för fuktsugande material vid dörrstolparna.
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1 • 2014-09-30 11:31
Reverend Benny

Kul att VAG (eller SVAG med Seat i början ;-) ) fokuserat på att försöka hålla rosten borta även på de "billigare" och mindre bilarna i sortimentet.
Men återkommande på nästan alla rosttest idag är frasen "Minus för fuktsugande material vid dörrstolparna".
Varför väljer man ett sådant material, går detta inte att plasta in eller behandla så det inte suger åt sig fukt?

#2 • Uppdaterat: 2014-09-30 20:16
Reverend Benny

@Jes
Jo, jag var lite otydlig kanske. Jag förstår syftet, och det bör ju vara som du säger, ljuddämpning.
Men det känns som en upprepning av det vi såg för några år sedan på många bilar "filtmaterial i hjulhus som suger åt sig fukt".
Å andra sidan kanske det inte är/blir något problem utan mer en riskfaktor ViB väljer att kommentera.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-30 23:52
John2008

Är PVC-plast det bästa valet eller finns det andra material som uppfyller samma krav, men som är mer miljöanpassade?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.