Bild
Nästa artikel

Rosttest: Seat Leon TDI

Rost

Väl tätade skarvar, PVC-skydd och rostfria detaljer ger Seat Leon bra betyg i rosttestet.

PDF 2014/16 ViB Test: Mini Cooper SD, Seat Leon TDI, Volvo V40 D4

Mot målsnöret i tre starka, kompakta dieselbilar med personligare stil än de flesta andra. Hinner nya femdörrars Mini Cooper SD, sportutrustade Seat Leon FR TDI eller Volvo V40 D4 med ny svensk snålmotor först? PDF 11 sidor
Kaross av plåt och generellt sett ett mycket gott rostskydd. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade och det finns invändig vaxbehandling i dörrar och baklucka. Underredet täcks till stor del av plastsköldar och innanför dem är de flesta skarvar väl tätade. Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel. På de delar av underredet som inte täcks av sköldar är skarvarna väl tätade och ytorna är belagda med ett bra PVC-baserat slitskydd. Bakre ljuddämparen och slutröret är rostfria. Vid främre takstolparna är hålrummen mot skärmarna tätade med ett ljudisolerande material som inte suger åt sig fukt (se bild).

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.