Nästa artikel
Rosttest: Seat Leon TDI
Rost

Rosttest: Seat Leon TDI

Publicerad 14 december 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
Väl tätade skarvar, PVC-skydd och rostfria detaljer ger Seat Leon bra betyg i rosttestet.
Kaross av plåt och generellt sett ett mycket gott rostskydd. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade och det finns invändig vaxbehandling i dörrar och baklucka. Underredet täcks till stor del av plastsköldar och innanför dem är de flesta skarvar väl tätade. Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel. På de delar av underredet som inte täcks av sköldar är skarvarna väl tätade och ytorna är belagda med ett bra PVC-baserat slitskydd. Bakre ljuddämparen och slutröret är rostfria. Vid främre takstolparna är hålrummen mot skärmarna tätade med ett ljudisolerande material som inte suger åt sig fukt (se bild).

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.