Nästa artikel
Rosttest: Seat Ibiza (2013)
Rost

Rosttest: Seat Ibiza (2013)

Publicerad 23 april 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Seat Ibiza är konventionellt konstruerad och byggd helt i plåt. Sparklådornas skarv är riktad nedåt och utsätts för sprut från framhjulen. Stänkskydd saknas. Skarven är emellertid väl tätad.

Bilens underrede skyddas av plastsköldar och under dessa finns många nakna skarvar. Balkarna är dock generöst behandlade inuti.

I övrigt brister den invändiga behandlingen på sina ställen. Inuti huven finns lite vax, liksom i dörrarna, men bakluckan är helt ren inuti. Tätningarna är dock genomgående väl gjorda, vilket skyddar en hel del.

I hjulhusen sitter väl täckande innerskärmar. Skärmkanterna bak är konstruerade så att de inte samlar lort.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Ibiza 1,2 TSI Style
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.