Nästa artikel
Rosttest: Seat Arona (2017)
Rost

Rosttest: Seat Arona (2017)

Publicerad 12 februari 2018
Seat Arona.
Skärmkanterna bak är av en bra, icke smutssamlande konstruktion. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Alla karossdetaljer, avgasystemet och komponenter i upphängningar etc. är av stålplåt. Underredet täcks av plastsköldar. Innerskärmar fram och bak av plast, skärmkanterna bak är av en bra, icke smutssamlande konstruktion. Hörnpartierna i dörrar och motorhuv har bra tätning, liksom de nedåtvända tröskelskarvarna, men bakluckans tätning är sämre. Motorhuv och baklucka saknar invändig behandling.

Underredets balkar och hålrum har mycket bra invändig behandling och i stort sett alla skarvar undertill är väl tätade. Under plastsköldarna är slitskyddet bristfälligt, annars bra. Låg blästringsrisk för karossen, stänklappar saknas.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-12 09:29
VW Polo 2012

Kan bara konstatera att sista ljuddämparen är rostfritt stål som original på min VW Golf 7 2016. Alltid något.

#2 • Uppdaterat: 2018-02-12 09:29
VW Polo 2012

Kan bara konstatera att sista ljuddämparen är rostfritt stål som original på min VW Golf 7 2016. Alltid något.

#3 • Uppdaterat: 2018-02-13 05:31
VW Polo 2012

Hej 3D! Nej, tre stycken :-)

#4 • Uppdaterat: 2018-02-13 05:31
VW Polo 2012

Hej 3D! Nej, tre stycken :-)

#5 • Uppdaterat: 2018-02-13 05:31
VW Polo 2012

Hej 3D! Nej, tre stycken :-)

#6 • Uppdaterat: 2018-02-14 13:30
Peugo

Ser man tillbaka och lär sej av historia så får den helt säkert Betyg: 2 av 5. Vem av oss som har rätt ser vi efter 10 år. ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.