Bild
Nästa artikel

Rosttest: Renault Modus 1,6 16V Komfort (2005)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Modus är inte bara krocksäker. Den är också en av de bäst rostskyddade bilarna på marknaden just nu, enligt ViB:s expert Thomas Widström som ger den nya Renaulten toppbetyget fem. 
  
Bilen har framskärmar är av plast och motorhuv i aluminium; material som inte kan rosta. Dörrar och baklucka är invändigt behandlade och har dessutom välgjorda limningar. Bra innerskärmar finns både bak och fram och de bakre skärmkanterna är vettigt konstruerade, utan smutssamlande hylla. 

Under bilen är samtliga skarvar omsorgsfullt tätade och balkar och hålrum har behandlats med rostskyddsmedel inuti.  Underredet täcks dessutom av ett rejält slitskydd på utsatta ställen och skarvarna i sparklådorna är vända inåt. Därmed ligger de skyddade från framdäckens  hjulsprut.

På minuskontot noteras att Modus saknar stänklappar och att karossen har en nedre skarv strax framför bakhjulen. Visserligen är skarven väl tätad, men viss risk finns för inifrån kommande rost på längre sikt.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.