Bild
Nästa artikel

Rosttest: Renault Mégane Touring 1,6 16V

Rost

Huv och baklucka behandlade och bra limmade. Plastinnerskärmar fram och bak. Reservhjulsbalja, tank och påfyllningsrör i plastmaterial. Plastbränslerör. I princip hela bakpartiet undertill är i plast.

Hjälpramen fram är doppgalvaniserad. Bra tätade skarvar. Behandlad i hålrum från fabrik vilket garanterar bra kvalitet. Här har man tänkt på rostskydd redan vid konstruktionsbordet. Betyg blir bästa möjliga: 5.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Renault Megane
Rosttest: Renault Mégane Touring 1,6 16V

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.