Bild
Nästa artikel

Rosttest: Renault Laguna 2,0 Dynamique (2008)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddet på nya Renault Laguna håller inte samma höga klass som på den tidigare modellen. Det som får kritik är bland annat tröskellådornas nedåtvända skarvar, avsaknaden av stänklappar och de utstickande bakskärmarna som riskerar att bli blästrade av hjulsprutet.Andra försämringar är att framskärmarna numera är i plåt istället för plast och att det snålats in på slitskyddet under bilen. På nya Laguna är större delen av underredet täckt av plastsköldar och innanför dem fnns ingen som helst behandling.

Plus i protokollet blir det däremot för motorhuv i aluminium, bra skärmkanter bak och att det sitter plastinnerskärmar i alla hjulhus. Huv, dörrar och baklucka är invändigt behandlade och har välgjorda tätningar. Skarvarna under bilen är också bra tätade, även allra längst bak, och alla balkar är behandlade inuti.

- Nya Laguna är bra rostskyddad, men den gamla var ännu bättre,  kommenterar Thomas Widström.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Renault Laguna

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.