Nästa artikel
Rosttest: Renault Espace 2015
Rost

Rosttest: Renault Espace 2015

Publicerad 8 juli 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Full pott för Renault Espace.
Karossdelar i aluminium och plast samt ett rostfritt avgassystem är några orsaker till att nya Renault Espace får full pott i rostskyddstestet.
Nya Espace är påkostat byggd och både dörrar och motorhuv är av aluminium. Dessutom är framskärmarna och baklucklan av plast, material som inte kan rosta (se bild). Som kronan på verket är även avgassystemet rostfritt. Så mycket bättre kan det inte bli när det handlar om rostskydd.

20150207141136.jpg?itok=5ehRUiMd

Dessutom har både huv och dörrar bra limningar och som extra rostsäkerhet har tröskellådornas skarvar vänts inåt för att inte hamna mitt i hjulsprutet. Skärmkanterna bak är av bra konstruktion och den invändiga behandlingen i balkarna under bilen är välgjord. Underredets skarvar är dessutom bra tätade och undersidan av lastgolvet längst bak är av plast, som inte kan rosta. Full pott!
Rostskyddsgaranti: 12 år

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-08 12:37
Mistro

När får vi se en Svensk tidning skriva att Renault har det BÄSTA rostskyddet?

#2 • Uppdaterat: 2015-07-09 09:08
Paddan 21

Snygg och praktisk bil med bra motståndskraft mot rost lockar säkert många köpare, om priset och kvaliteten på det mekaniska och elektroniken håller. Dom nya motorerna verkar vara både snåla och ha bra prestanda så Renault kanske är på gång uppåt i popularitet.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-09 11:00
Meganmannen

Mistro - är det inte det som står i artikeln? Renault kanske inte har bästa kvalitetskänsla, men den riktiga kvalitetan verkar det inte vara något större fel på. En Scenic jag köpte för 16 år sedan och rostskyddades direkt efter leveransen lever fortfarande i relativt rostfritt skick fastän den nästan dömdes ut i Vi Bilägares rosttest. Bilen körs dagligen på vägar med tjälskott och efter mer än 25 000 mil är det dags för första reparationen av framvagnen. 95% av bilen har haft förvånande hög kvalitet och betydligt dyrare "kvalitetsbilar" har behövt repareras oftare än Renaulten. Om de bilar som säljs i dag är lika bra, så är det bara att gratulera bilköparna, speciellt om man slipper en extra utgift för rostskyddsbehandling.

#4 • Uppdaterat: 2015-07-09 11:02
Raphael

Renault har fått 5 stjärnor och högsta betyg för rostskyddet av Vi Bilägare sedan mer än 10 år tillbaks... Men ändå påstås av franskahatarna i detta forum att Renault är skit, sämre än sämst, rostig plåtburk och så vidare. Nu säger visserligen inte Vi Bilägares okulära bedömning allt, de har ju helt klart i många år undervärderat nyttan och effekten av galvanisering - antagligen därför att galvanisering kan ha olika kvaliteter och det går inte att avgöra kvaliteten på galvaniseringen genom okulär besiktning och då tar Vi Bilägare det säkra för det osäkra och sänker betyget på bilar som använder mycket galvanisering, som Fiat-gruppen och PSA exempelvis, trots att deras galvanisering i praktiken är väldigt bra och toppklass. Renault använder inte galvanisering så de drabbas inte av Vi Bilägares skepticism mot det.

#5 • Uppdaterat: 2015-07-09 11:10
Reverend Benny

Förstår inte heller Mistro's kommentar. ViB skriver ju full pott och det betyder ju att den Renault Espace 2015 som testats ligger i det övre topp-skiktet när det gäller skydd mot rost.

#6 • Uppdaterat: 2015-07-10 08:32
Mistro

Får väl förtydliga min kommentar: Tidningarna skriver alltid att Renault numera har ett gott rostskydd. Man kan också läsa att det t.o.m är så bra att det tillhör toppskiktet. Min undran är vilken tidning som kommer att ta det hela lite längre och säga att Renault faktiskt är BÄST på rostskydd. ( Om det nu är så )
Är tyvärr faktiskt rätt övertygad om att en Svensk eller Tysk bil med samma rostskydd ganska snabbt hade fått det betyget. ( nämligen bäst )
Samma sak är det med andra saker hos fabrikatet t.e.x då vi pratar om krockskyddet. Megane ll var t.e.x den bil som fick det allra högsta betyget i EuroNcap men om detta nämndes väldigt lite och istället kunde man läsa att bilen var relativt krocksäker. Samma sak med bränsleförbrukningen på Megane lll o.s.v

Den som har läst mycket biltidningar vet att jag har rätt om detta då det handlar om Renault. Ta valfri Vib test som handlar om en Renault och se hur den är skriven. Rubriken är ofta nedsättande liksom slutkommentarerna som sällan eller aldrig är positiva . Många läser knappt innehållet ( eller så glömmer man det snabbt ) men rubriken och slutkommentarer minns man. Det är ett vanligt knep ifrån journalister och motorskribenter är tyvärr inte undantagna. De vet precis hur man får fram ett budskap och när man då avslutar med att häntyda på äldre bilars sämre kvalitet så är det ju heller inte konstigt att en del bilars dåliga rykte får hänga med lääänge. ( vi Svenskar gillar helt enkelt inte Franska bilar över lag och det skadar objektiviteten)

Har själv ägt Renaultbilar tidigare och dess rykte om att vara dåliga och opålitliga anser jag vara högst beklagligt då bilarna fungerade bra för mig och därför ser jag fram emot ärligare biltester. En Renault bör ju inte vara lika bra som en Audi,Volvo eller annan dyrare bil och jag tror inte heller att någon som köper en billigare bil förväntar sig det heller. Det som däremot ÄR bra tycker jag man kan förtydliga lite extra i rättvisans namn och inte överskugga med fördomar.

Kanske skulle jag istället börja med att fråga Vib vilken bil de anser har det BÄSTA rostskyddet. De jämför gärna annars friskt med att den och den bilen inte når upp till en viss klass och därför vore det ju kul att någon gång få läsa något i stil med: "Nya Audi A6 har ett utmärkt rostskydd och får därför ett högt betyg. Rostskyddet är bra men upp till marknadsledande Renault når man dock inte."

Min fråga är således hur bra en "underdog" måste vara egentligen bara för att få lov att existera?
Renault är just en sådan bil som har varit bra på mycket under en väldigt lång tid nu men skepsisen kvarstår och vi fortsätter att jämföra fabrikatet med långt dyrare fabrikat och enbart fokusera på sådant som en gång var dåligt.

Tycker nämligen att rätt skall vara rätt och den egenskapen tänker jag inte be om ursäkt för. Renault bör utvärderas efter vad den är nämligen en prisvärd och vettig bil för många. Har man större krav än så ( eller om emblemet stör för mycket ) så finns det som sagt dyrare bilar på marknaden.

#7 • Uppdaterat: 2015-07-10 12:22
Bortom

Det tar nog en generation till innan Renault tvättar av sig sitt tidigare dåliga kvalitetsrykte. Trots rostfria chassien.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.