Bild
Nästa artikel

Rosttest: Renault Clio (2011)

Rost

Renault Clio är en bil med ovanligt gott rostskydd, som av vår expert belönas med högsta betyget, en femma. Clio har en grundkonstruktion som i sig är motståndskraftig mot rostangrepp. Sparklådorna, till exemepl, har vikts in under bilen och saknar helt rostkänslig skarv. Framskärmarna är av plast.

Huv, dörrar och baklucka är mycket väl tätade och invändigt sprutade med vax. Alla hålrum i balksystemet under bilen har också vaxbehandlats och skarvarna är ordentligt tätade. Underredet skyddas av ett slitlager. Det räcker dock bara till bakaxeln, men karossens bakersta del är inte utsatt för smutssprut.

I alla fyra hjulhusen sitter innerskärmar av plast och skärmkanterna är av en typ som inte samlar på sig lort.

Toppbetyget har dock ett litet minus. Bilen saknar stänklappar och vid bakdörrarna finns en plåtkant som riskerar att blästras av sprut från framhjulen. En skyddsplast skulle inte sitta i vägen.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Clio Sport Tourer TCe 100

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.