Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 5008 1,6 Turbo (2010)
Rost

Rosttest: Peugeot 5008 1,6 Turbo (2010)

Publicerad 1 juni 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Peugeot får inte samma goda vitsord, även om rosten åtminstone inte får fäste i fronten. Motorhuven är av aluminium och framskärmarna av plast. Resten av bilen kommer antagligen att angripas inom några år, för det finns flera rostskänsliga punkter. Dörrarna är exempelvis snålt tätade och på underredet går det att hitta upp till fyra plåtar på varandra utan annat skydd än grundlack. Någon invändig skyddsbehandling går inte att hitta någonstans.

Bakre dörröppningen har en utstickande kant som riskerar att blästras av sprut från framhjulen, för några stänklappar finns inte.De bakre hjulhusen är bra konstruerade utan någon vikt plåt som kan lagra lort, men innerskärmarna är av filtmaterial som blir blött och håller fukt länge.

Peugeot 5008 bygger på 3008 men har sämre tätade plåtskarvar och får ett extra minus för filtinnerskärmarna. Rostskyddsbetyget blir bara en tvåa.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.