Bild
Nästa artikel

Rosttest: Peugeot 4007 2,2 HDI (2008)

Rost

Peugeot 4007 är till största delen samma bil som Mitsubishi Outlander och Citroën C-Crosser och det betyder att rostskyddet är undermåligt. Förutom att vissa skarvar i huv, baklucka och dörrar har tätats saknas godkänd behandling.

Under bilen finns en mängd öppna fogar och vissa sitter riktigt illa till - exempelvis mitt i sprutet från framhjulen. Fjäderbenens övre infästning är en sannskyldig rostfälla där våt smuts samlas i tjocka drivor. I bakre hjulhusen ligger innerskärmar av - oftast blöt - filt an mot plåten.

Bränsletanken är av plåt, vilket de flesta andra biltillverkare gått ifrån på grund av rostrisken.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Peugeot 4007
Rosttest: Peugeot 4007 2,2 HDI (2008)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.