Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 3008 (2017)
Rost

Rosttest: Peugeot 3008 (2017)

Publicerad 28 februari 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Peugeot 3008.
I stort sett obefintligt slitskydd av underredet och ny konstruktion av skärmkanterna. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Motorhuv och framskärmar av aluminium, baklucka av plast. Dörrarna har kort limning, ungefär en decimeter upp, och är obehandlade på insidan. Golvet baktill är av plast, liksom innerskärmarna fram och bak. Trösklarna har nedåtvänd skarv som delvis tätats. Skärmkanterna bak är av ny konstruktion med ”inflyttad” skarv.

Plastsköldar undertill, i stort sett obefintligt slitskydd av underredet, en hel del tätning av skarvar undertill men också många oskyddade.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-28 12:50
Raphael

Var skulle Top Gear ha sågat nya Peugeot 3008? Vad jag kan se så ger de nya modellen ett bra betyg! 8 av 10 kan knappast kallas för "sågning".
http://www.topgear.com/car-reviews/peugeot/3008

#2 • Uppdaterat: 2017-02-28 15:43
Peugo

Top Gear är ju komediprogram, inte bilprogram. :)
Britterna och fransmännen är som hund och katt och vilkendera beror på varifrån man ser på saken. :D

#3 • Uppdaterat: 2017-02-28 22:16
Raphael

Jag kollade på det klippet och det var ju stengammalt. Det var många år sedan som Peugeot 307 CC slutade att tillverkas. Jag har fortfarande inte sett någonstans att TopGear har sågat nya Peugeot 3008 som vi diskuterar här, tvärtom så har jag länkat till en artikel från dem som ger betyget 8 av 10 och det får väl ändå anses som Med beröm godkänt?!

#4 • Uppdaterat: 2017-02-28 22:20
Raphael

Här har vi förresten ett par svenskar som körde en Peugeot 3008 i snöfall i Dalarna innan jul.. De verkar rätt nöjda och glada.
https://youtu.be/MEZrY1Ezwm0

#5 • Uppdaterat: 2017-02-28 22:21
Raphael

Här har vi den polske franskhataren nr 1, t o m han är överlag positiv.
https://youtu.be/t-DU0Zpv5pw

#6 • Uppdaterat: 2017-03-01 17:36
Tvärnit

Kort av allt och denna får en trea?
Frankofiler ska inte gnälla för de lever i den bästa av världar, allt ur FR är bra...kommer ihåg Simca/Talbot årets bil och mm.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.