Bild
Nästa artikel

Rosttest: Peugeot 206 XR 1.4 (1999)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Redan gamla Peugeot 205 var bättre än genomsnittet i rosthänseende och nya 206 har förbättrats ytterligare. 77 procent av karossen är galvaniserad med ett lager som är mellan tio och 20 tusendels millimeter tjockt. Skyddet kompletteras med vax i balkar och PVC på områden som kan utsättas för stenskott.

Sidorna är helpressade utan skarvar, innerskärmarna fram är rejäla, men i hjulhusen bak finns bara halva innerskärmar. Dörrarna har stora dräneringshål, vilket är bra. Däremot tycks de sakna extra vaxbehandling. Vaxlagret i balkar är ganska snålt och på testbilen låg det blött grus inne i en balk.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Peugeot 206

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.