Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Peugeot 206 XR 1.4 (1999)

Publicerad 23 september 1999 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Redan gamla Peugeot 205 var bättre än genomsnittet i rosthänseende och nya 206 har förbättrats ytterligare. 77 procent av karossen är galvaniserad med ett lager som är mellan tio och 20 tusendels millimeter tjockt. Skyddet kompletteras med vax i balkar och PVC på områden som kan utsättas för stenskott.

Sidorna är helpressade utan skarvar, innerskärmarna fram är rejäla, men i hjulhusen bak finns bara halva innerskärmar. Dörrarna har stora dräneringshål, vilket är bra. Däremot tycks de sakna extra vaxbehandling. Vaxlagret i balkar är ganska snålt och på testbilen låg det blött grus inne i en balk.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.