Nästa artikel
Rosttest: Opel Insignia (2014)
Rost

Rosttest: Opel Insignia (2014)

Publicerad 27 mars 2014 (uppdaterad 28 november 2016)

 

Insignia har få skarvar och ordentlig tätning i de som finns. Generellt sett är rostskyddet mycket bra. Dörrarnas insidor är behandlade med vax och utsatta ställen på undersidan har ordentligt slitskydd. Skärmkanterna bak är invikta och limmade på ett sätt som förhindrar smuts att stanna kvar. Alla innerskärmar är av plast.

Motorhuv av aluminium är ett extra plus (också på Peugeot 508 och Volvo V60). Ovanligt vältäckande vaxbehandling inne i balkarna (bilden).

Minus för att stänklappar saknas och för att bakluckans insida saknar invändig behandling. Dessutom har trösklarna nedåtriktade skarvar som riskerar blästring av sprutet från framhjulen.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Insignia 2,0D
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-27 15:57
Bocken Bruse

Då kan i vart fall Opel Insignia vara stolt över att bilen både är snygg och har ett bra rostskydd. Hur bilen är för övrigt får framtiden utvisa.

Cheers...
Bocken Bruse
www.bockenbruse.com

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.