Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Opel Astra Sports Tourer (2012)

Publicerad 14 februari 2012 (uppdaterad 28 november 2016)

Astra är i grunden bra konstruerad för att motstå rostangrepp. Motorhuven har exempelvis stora ventilationshål och även framskärmarnas infästning främjar genomluftning.

Tätningarna av plåtskarvarna i huv och baklucka är dock ganska slarvigt gjorda och någon invändig behandling finns inte.

Dörrarna är däremot både tätade och invändigt vaxbehandlade. Samma sak gäller balksystemet under bilen, där också slitskyddet är ovanligt kraftigt. Men bilen saknar stänklappar som standard och det drar ned betyget. Risken för blästring i sparklådans skarv och vid kanten på bakdörrarna är påtaglig.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi Sport
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.