Nästa artikel
Rosttest: Opel Astra Kombi 2,0 Turbo (2005)
Rost

Rosttest: Opel Astra Kombi 2,0 Turbo (2005)

Publicerad 23 september 2005 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Hela vagnen är i stålplåt. Dumt nog är hela huven tätad utom just framkanten. Den är också obehandlad. Bakluckan är bra tätad men obehandlad inuti. Dörrar är bra limmade och behandlade inuti. Astra har plastinnerskärmar fram men inte bak. Stänklappar saknas. Tröskellådan är något bättre utformad men med en kant. Hålrum och balkar är väl behandlade med vax. Astra har slitskydd av pvc på utsatta ställen, men med en och annan oskyddad skarv.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.