Bild
Nästa artikel

Rosttest: Opel Ampera (2013)

Rost

Ampera byggs i USA, där rostskydd sällan har hög prioritet. Men Opeln är faktiskt ett undantag och har hela underredet noggrant rostskyddat både på utsidan och inne i balkar. Batterierna täcks av sköldar och även under dem finns rostskyddsmedel. Motorhuven är av aluminium och behandlad inuti.

Vid bakdörrarna samlas mycket smuts, men tätningen är bra och invändig behandling skyddar. Innerskärmarna fram och bak täcker ordentligt, men det finns inga som helst stänkskydd mot trösklarnas framkant. På testbilen hade dessutom delar av det yttre rostskyddet undertill ”flagnat”, trots att bilen inte gått mer än cirka 1 200 mil.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Ampera

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.