Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mercedes A-klass (2004)

Rost

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB i Stockholm

Nya A-klass är helgalvaniserad och Mercedes har även ökat användandet av rostskyddsmedel i bilen. Större delen av underredet, som täcks av stora plastsköldar, är besprutat med ett tjockt vaxlager och skarvarna är tätade med PVC.

Även framskärmarnas infästningar och motorbalken är behandlade med rostskyddsmedel. Inuti balkarna på undersidan finns dock bara sporadiskt med vax. Dörrar, huv och baklucka har välgjorda limningar, men saknar helt inre behandling.

De i särklass allvarligaste rostfällorna på nya A-klass är skärmkanterna bak, som är av en sällsynt olycklig konstruktion.

- Ja, det ser riktigt bedrövligt ut. De uppvikta skärmkanterna bildar fickor som kommer att samla på sig mängder av blöt smuts. Saken blir inte bättre av att fuktbindande innerskärmar i filmmaterial ligger rakt ned i skarvarna, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Minus blir det också för bränsletank i plåt och att stänklappar saknas. Att hela karossen är i plåt är heller inte optimalt från rostskyddssynpunkt. Aluminium är ett bättre material, t ex i huv och baklucka.

Rostskyddsgaranti: 30 år.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.