
Rosttest: Mercedes E-klass All-Terrain (2017)
Tröskelskarvar är nedåtvända men bra tätade. Men under plastsköldarna finns nästan inget slitskydd alls. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Under plastsköldarna finns nästan inget slitskydd alls. Behandlingen i balkar och hålrum är ojämn. Dörrar, huv och baklucka är bra tätade. Nästan hela avgassystemet är tillverkat av rostfritt stål. Innerskärmar fram av hårdplast, bak i plastfilt. Bakre delen av underredet är av plast.
Rostskyddsgaranti: 30 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Läs mer om:
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.